summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-04 16:26:34 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:41:57 +0200
commite99a3a95a922e78ef53674ef7dbb830bd58ce387 (patch)
tree1d4f36a5496c017d49f693031bec30cddd5d9d70
parent2634ea86eccb7f2c24b08de58940ada2e6f9f168 (diff)
remove irrelevant text, fix typos and rephrase
-rw-r--r--worlding/_theory_learning.qmd21
1 files changed, 4 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd
index 3f10af1..c51ef2b 100644
--- a/worlding/_theory_learning.qmd
+++ b/worlding/_theory_learning.qmd
@@ -20,11 +20,12 @@ hvordan hvert aspekt påvirkes,
når det optræder i en digital kontekst.
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
+<!-- FIXME: FEJL I KILDEHENVISNING I RENDERET DOKUMENT -->
[@Schraube2024, @Larsen2024].
@Schraube2024 beskriver læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
Traditionelt tilrettelægges læring baseret på ideen
-om en overførelse af viden fra læreren til eleven.
+om en overførsel af viden fra læreren til eleven.
Dette kalder Schraube den transmissive læringsmodel.
Modellen resulterer i en form for "tvedelt" (bisected) læring,
der reducerer læringsaktiviteten til et resultat af undervisning
@@ -101,7 +102,7 @@ men også en *trans-kontekstuel* aktivitet,
og ingen elementer af læring kan derfor isoleres til den lærendes sind,
men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læringen udfolder sig i,
gennem dynamisk og transkontekstuel dialog med omverdenen.
-Det er dette der menes med, at læring er en proces af verdensdannelse,
+Det er dette, der menes med, at læring er en proces af verdensdannelse,
og det er også i læringens flerdimensionalitet,
at Schraube finder inspirationen til navnet *tentakulær læring*,
opkaldt efter blækspruttens 8 arme.
@@ -120,9 +121,6 @@ hvad indholdet af læringen er.
Desuden har den studerende ikke mulighed for
at træde ind i affinitive bevægelser af læring,
hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt.
-Med denne forståelse af læring står det mere klart,
-hvorfor et fast bestemt pensum og 1-dimensionelle retningslinjer for læring
-kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringsmaterialet.
Når den lærende går i dialog med verden,
er der på den ene side den omkringliggende verden --
@@ -150,7 +148,7 @@ er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen.
I situationer, hvor den lærende sidder fast i sin udfoldelse af et emne,
præsenterer Schraube begrebet *kvalitative læringsspring*,
-som kort kan defineres som en udfoldning af emnet
+som kort kan defineres som en udfoldelse af emnet
på et dybere plan end det flade udtryk,
hver genstand umiddelbart har.
For at gennemføre et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig
@@ -211,8 +209,6 @@ men også fordi den kan sige noget om mulighederne.
Ved at se læring som en verdensorienteret proces
med flere aspekter og dimensioner,
kan digitaliseringen ses i en ny kontekst i forhold til læring.
-Det er denne nye kontekst, som mangler at blive udforsket til bunds
-gennem linsen af tentakulær læring.
Ofte bliver digitalisering brugt
til at replikere operative aspekter af at lære offline.
@@ -222,13 +218,4 @@ som digitaliseringen har åbnet op for,
er endnu ikke blevet udforsket.
Digitale teknologier tillader kvalitativt nye måder
at systematisere og navigere i *viden* udtrykt gennem *data*.
-Her kan nævnes wiki-formatet, som gør enhver læser til forfatter,
-da indholdet frit kan ændres i overensstemmelse med regler om kildekritik osv.
-Sider som wikipedia fungerer dog primært
-til at skabe overblik, ikke dybde, hos læseren.
-Overblik er dog ikke helt overflødigt for dyb læring,
-da den lærende kræves at kunne sætte det, de lærer om,
-i en bredere kontekst.
-At gøre den bredere kontekst synlig og bearbejdelig er netop det,
-Scholia forsøger at gøre ved hjælp af WikiData.