summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 10:51:16 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commita8962d69f76efafcb048018605648296121cc49f (patch)
tree726fc09aaaf0a72f9093949ed0842db09ce1f8ea
parentbf72668c480ea45f17fe1046963cfb61c3f54411 (diff)
refine outline on design part, dropping related loose notes
-rw-r--r--worlding/_digitalisering.qmd24
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd29
2 files changed, 26 insertions, 27 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
index 84acaf5..4d44649 100644
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_digitalisering.qmd
@@ -51,30 +51,6 @@ Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
drevet af en ideologi om at data er definerende,
og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
-## Analyse af Scholia
-
-Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter,
-funktionelt dikteret
-af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF]
-anskuet som informationsteknologisk system,
-hvor opgaven snævert vil belyse to dele:
-Dels *konstruktionen* af ontologier,
-og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling.
-Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller
-mellem på den digitale side
-den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR],
-og på den pædagogiske side
-konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann.
-
-OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF,
-som altid ligger på nettet,
-og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse,
-som ligger online.
-OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF,
-som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
-OWL bruges til at formulere ontologier,
-og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
-
## Opstille model for læring
### Identificere begreber indenfor tentakulær læring
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index f61042d..9638660 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -27,6 +27,9 @@ som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
## Analyse
+Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
+som teknologiske artefakter.
+
Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
@@ -35,11 +38,31 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
### Scholia
-### Semantiske noter i Markdown
+### Markdown
-### 5-stjernet data
+Semantiske noter i Markdown
+
+## Konstruktion af 5-stjernet viden
+
+### Semantiske tentakler
+
+Opsummeringer:
+
+Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden
+har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
+både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
+Vores proces har *ikke* sammenfald
+med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering.
+
+Delkonklusion:
+Vores proces kan rimeligvis siges
+at have potentiale for dybere læring,
+altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
-## Semantiske tentakler
+Delkonklusion:
+Vores designprodukt kan rimeligvis siges
+at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
+og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
## Konklusion