- BEGIN:VCALENDAR
- METHOD:PUBLISH
- PRODID:-//Moodle Pty Ltd//NONSGML Moodle Version 2023042403.06//EN
- VERSION:2.0
- BEGIN:VEVENT
- UID:643394@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:1. Hvad er design? skal afleveres
- DESCRIPTION:Dette er den første øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksam
- ensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra de to tekster af henholdsvis Barbara
- Adams og Pelle Ehn et al. finder i definitioner på hvad design er\, og I
- giver jeres egne eksempler på hvad det kan være. Eksemplerne kan I hente en
- ten fra teksterne\, fra forelæsningen eller fra jeres egne projektforslag i
- projektdannelsen. I er velkomne til at finde billeder\, illustrationer ell
- er aktuelle nyheder\, der kan konkretisere hvad design er\, og hvordan desi
- gnet vil skabe forandring. \n\nReflektér over\, hvorvidt Adams' og Ehn et a
- l. forståelse af design også gælder for jeres semesterprojekt. Hvorfor\, hv
- orfor ikke?\n\nReflekter over\, hvordan og hvorvidt Adams' og Ehn et. al. f
- orståelse af design passer til problemorienteret projektarbejde på RUC. Hvo
- rfor\, hvorfor ikke?\n\nOMFANG OG VEJLEDNING\n\nSkriv ca. en side (2400 ans
- lag) og tilføj gerne visuelle eksempler derudover eller links\, som du syne
- s er relevante. Aflever i pdf format. Teksten indgår ikke i eksamen\, medmi
- ndre du selv vælger at indsende den som en del af din opgavebesvarelse\, så
- i denne opgave er det mere vigtigt at du får skrevet noget ned og tænkt ov
- er opgaven\, og hvad design er\, så I kan diskutere det i jeres projektgrup
- pe og bruge teksterne i jeres projektrapport. Inddrag gerne citater eller b
- egreber fra kursusgangens to tekster af Ehn. et al. og Barbara Adams.\n\n
-
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T095053Z
- DTSTAMP:20240212T061453Z
- DTSTART:20230914T210000Z
- DTEND:20230914T210000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643396@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er en designproces\, og hvad indeholder jeres designprocess? s
- kal afleveres
-
- DESCRIPTION:Dette er den anden øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksame
- nsafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra enten teksten om henholdsvis _DESIGN T
- HINKING _(Pressman) eller _DESIGN RESEARCH_ (Simonsen) defineres og beskriv
- es hvad er en design process?\n\nVælg derefter et af diagrammerne til at st
- rukturere jeres design process i projektet og foreslå beskriv hvad I har tæ
- nkt jer at gøre i de forskellige faser. fx hvilket materiale og litteratur
- vil i trække på i research fasen? Hvordan vil I prototype (fx hvilken works
- hop har I valgt)\, hvordan vil afprøve designet og evaluere det? \n\nReflek
- ter over jeres valg af designprocess og processdiagram\, afprøv dem på jere
- s projekt og skriv hvad I regner med at lære af processen.\n\nOMFANG OG VEJ
- LEDNING:\n\nSkriv i jeres projektgruppe max en side (2400 anslag) og læg pr
- ocessdiagram ved hvor I udfolder\, hvordan designprocessen ser ud i jeres p
- rojekt. Opgaven kan afleveres som en del af eksamensporteføljen\, men er he
- r første og fremmest en måde at få diskutere struktur og designprocessen i
- jeres semesteropgave. \n\nOpgaven udføres kollektivt\, men afleveres indiv
- iduelt\, anfør derfor navnene på deltagerne i projektgruppen. \n\n
-
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T095730Z
- DTSTAMP:20240212T061453Z
- DTSTART:20230921T210000Z
- DTEND:20230921T210000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643398@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er en designmetode\, og hvilke metoder bruger I til designudvi
- kling?? skal afleveres
-
- DESCRIPTION:Hvilke metoder til protyping\, modulering\, brugerinddragelse o
- g afprøvning bruger I jeres projektet\, hvorfor? \n\nOPGAVE\n\nVælg en meto
- de ud og afprøv den i sammen i jeres projektgruppe med udgangspunkt i jeres
- projekt. Det kan fx være en brainstorm\, en idegenerering\, en skitse\, en
- model i lego eller modellervoks\, en cultural probe\, et spørgeskema\, en
- bodystorming\, \n\nGennemgå derefter de metoder og teknikker til protyping
- I har tilmeldt jer i workshopsne og argumentér for\, hvordan I vil bruge d
- em i jeres designudvikling.\n\nDer er ikke krav om at alle workshops i grup
- pen skal med i øvelsen\, tag i stedet stilling til hvilke metoder og teknik
- ker\, der er anvendelige i jeres projekt og hvorfor. \n\nOMFANG\n\nSkriv 1-
- 3 sider (2400 anslag) og dokumenter gerne flittigt med billeder\, illustrat
- ioner og dokumentation af de protyper\, afprøvning og diverse materiale fra
- jeres design workshops.\n\nOpgaven skrives og dokumenteres kollektivt i pr
- ojektgrupperne\, men uploades individuelt her. Anfør navnene på projektdelt
- agerne og evt. hvilken workshop I deltager i. \n\n
-
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T100854Z
- DTSTAMP:20240212T061453Z
- DTSTART:20231016T070000Z
- DTEND:20231016T070000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643420@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Evaluering og dokumentation af design skal afleveres
- DESCRIPTION:* Overvej i projektgruppen\, hvordan I vil evaluere og dokument
- ere jeres design - lav en strategi for evalueringen.\n\n* Vælg derefter en
- metode til dokumentation og evaluering ud fra fra dagens forelæsninger (fx
- FEDS eller designdokumentation) og vurder metodens anvendelighed.\n\n* Tilr
- ettelæg evaluering og dokumentation.\n\nØvelsen skal laves kollektivt i pro
- jektgruppen\, men uploades individuelt på moodle. \n\n
-
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T105206Z
- DTSTAMP:20240212T061453Z
- DTSTART:20231031T230000Z
- DTEND:20231031T230000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- BEGIN:VEVENT
- UID:643422@moodle.ruc.dk
- SUMMARY:Hvad er affordance og æstetik\, og hvilke æstetiske valg har I truf
- fet? skal afleveres
-
- DESCRIPTION:Hvilke æstetiske virkemidler bruger I i jeres design\, og hvilk
- en virkning og affordance vil I opnå med dem?\n\ntag fx stilling til: \n\nH
- vilke farver\, proportioner og skala vælger I og hvorfor?\n\nSkal brugeren
- have en oplevelse ved mødet med designet\, eller skal designet helst være s
- kjult og indgå i hverdagsdesignet - hvorfor? \n\nHvordan skal brugeren inte
- ragere med designet\, hvordan hjælper I brugeren til at interagere?\n\nHvor
- dan præsenterer I designet for brugeren\, er der brug for en manual (hvorfo
- r?) eller skal designet opleves intuitivt?\n\nHvilke sanser aktiveres i des
- ignet?\n\nHvilke æstetikker og designs er I inspireret af? Find visuelle ek
- sempler på noget I synes virker godt. \n\nLav gerne et moodboard eller skit
- se\, der viser den æstetik og affordance\, I ønsker at arbejde med.\n\nOMFA
- NG\n\nTeksten fylder ca. 1 normalside (2400 tegn\, men opgaven må gerne vær
- e rigt Illustreret med eksempler\, skitser og links til inspirationskilder.
- \n\n
-
- CLASS:PUBLIC
- LAST-MODIFIED:20230905T105720Z
- DTSTAMP:20240212T061453Z
- DTSTART:20231031T230000Z
- DTEND:20231031T230000Z
- CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190)
- END:VEVENT
- END:VCALENDAR
|