BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//W3C//NONSGML icalmerge 3.0//EN BEGIN:VEVENT UID:643394@moodle.ruc.dk SUMMARY:1. Hvad er design? skal afleveres DESCRIPTION:Dette er den første øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksamensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra de to tekster af henholdsvis Barbara Adams og Pelle Ehn et al. finder   i definitioner på hvad design er\, og I giver jeres egne eksempler på hvad det kan være. Eksemplerne kan I hente enten fra teksterne\, fra forelæsningen eller fra jeres egne projektforslag i projektdannelsen. I er velkomne til at finde billeder\, illustrationer eller aktuelle nyheder\, der kan konkretisere hvad design er\, og hvordan designet vil skabe forandring. \n\nReflektér over\, hvorvidt Adams' og Ehn et al. forståelse af design også gælder for jeres semesterprojekt. Hvorfor\, hvorfor ikke?\n\nReflekter over\, hvordan og hvorvidt Adams' og Ehn et. al. forståelse af design passer til problemorienteret projektarbejde på RUC. Hvorfor\, hvorfor ikke?\n\nOMFANG OG VEJLEDNING\n\nSkriv ca. en side (2400 anslag) og tilføj gerne visuelle eksempler derudover eller links\, som du synes er relevante. Aflever i pdf format. Teksten indgår ikke i eksamen\, medmindre du selv vælger at indsende den som en del af din opgavebesvarelse\, så i denne opgave er det mere vigtigt at du får skrevet noget ned og tænkt over opgaven\, og hvad design er\, så I kan diskutere det i jeres projektgruppe og bruge teksterne i jeres projektrapport. Inddrag gerne citater eller begreber fra kursusgangens to tekster af Ehn. et al. og Barbara Adams.\n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T095053Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20230914T210000Z DTEND:20230914T210000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643396@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er en designproces\, og hvad indeholder jeres designprocess? skal afleveres DESCRIPTION:Dette er den anden øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksamensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra enten teksten om henholdsvis _DESIGN THINKING _(Pressman) eller _DESIGN RESEARCH_ (Simonsen) defineres og beskrives hvad er en design process?\n\nVælg derefter et af diagrammerne til at strukturere jeres design process i projektet og foreslå beskriv hvad I har tænkt jer at gøre i de forskellige faser. fx hvilket materiale og litteratur vil i trække på i research fasen? Hvordan vil I prototype (fx hvilken workshop har I valgt)\, hvordan vil afprøve designet og evaluere det? \n\nReflekter over jeres valg af designprocess og processdiagram\, afprøv dem på jeres projekt og skriv hvad I regner med at lære af processen.\n\nOMFANG OG VEJLEDNING: \n\nSkriv i jeres projektgruppe max en side (2400 anslag) og læg processdiagram ved hvor I udfolder\, hvordan designprocessen ser ud i jeres projekt. Opgaven kan afleveres som en del af eksamensporteføljen\, men er her første og fremmest en måde at få diskutere struktur og designprocessen i jeres semesteropgave.  \n\nOpgaven udføres kollektivt\, men afleveres individuelt\, anfør derfor navnene på deltagerne i projektgruppen. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T095730Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20230921T210000Z DTEND:20230921T210000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643398@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er en designmetode\, og hvilke metoder bruger I til designudvikling?? skal afleveres DESCRIPTION:Hvilke metoder til protyping\, modulering\, brugerinddragelse og afprøvning bruger I jeres projektet\, hvorfor? \n\nOPGAVE\n\nVælg en metode ud og afprøv den i sammen i jeres projektgruppe med udgangspunkt i jeres projekt. Det kan fx være en brainstorm\, en idegenerering\, en skitse\, en model i lego eller modellervoks\, en cultural probe\, et spørgeskema\, en bodystorming\,  \n\nGennemgå derefter de metoder og teknikker til protyping I har tilmeldt jer i workshopsne og argumentér for\, hvordan I vil bruge dem i jeres designudvikling.\n\nDer er ikke krav om at alle workshops i gruppen skal med i øvelsen\, tag i stedet stilling til hvilke metoder og teknikker\, der er anvendelige i jeres projekt og hvorfor. \n\nOMFANG\n\nSkriv 1-3 sider (2400 anslag) og dokumenter gerne flittigt med billeder\, illustrationer og dokumentation af de protyper\, afprøvning og diverse materiale fra jeres design workshops.\n\nOpgaven skrives og dokumenteres kollektivt i projektgrupperne\, men uploades individuelt her. Anfør navnene på projektdeltagerne og evt. hvilken workshop I deltager i. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T100854Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231016T070000Z DTEND:20231016T070000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643420@moodle.ruc.dk SUMMARY:Evaluering og dokumentation af design skal afleveres DESCRIPTION:* Overvej i projektgruppen\, hvordan I vil evaluere og dokumentere jeres design - lav en strategi for evalueringen.\n\n* Vælg derefter en metode til dokumentation og evaluering ud fra fra dagens forelæsninger (fx FEDS eller designdokumentation) og vurder metodens anvendelighed.\n\n* Tilrettelæg evaluering og dokumentation.\n\nØvelsen skal laves kollektivt i projektgruppen\, men uploades individuelt på moodle. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T105206Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231031T230000Z DTEND:20231031T230000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643422@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er affordance og æstetik\, og hvilke æstetiske valg har I truffet? skal afleveres DESCRIPTION:Hvilke æstetiske virkemidler bruger I i jeres design\, og hvilken virkning og affordance vil I opnå med dem?\n\ntag fx stilling til: \n\nHvilke farver\, proportioner og skala vælger I og hvorfor?\n\nSkal brugeren have en oplevelse ved mødet med designet\, eller skal designet helst være skjult og indgå i hverdagsdesignet - hvorfor? \n\nHvordan skal brugeren interagere med designet\, hvordan hjælper I brugeren til at interagere?\n\nHvordan præsenterer I designet for brugeren\, er der brug for en manual (hvorfor?) eller skal designet opleves intuitivt?\n\nHvilke sanser aktiveres i designet?\n\nHvilke æstetikker og designs er I inspireret af? Find visuelle eksempler på noget I synes virker godt. \n\nLav gerne et moodboard eller skitse\, der viser den æstetik og affordance\, I ønsker at arbejde med.\n\nOMFANG\n\nTeksten fylder ca. 1 normalside (2400 tegn\, men opgaven må gerne være rigt Illustreret med eksempler\, skitser og links til inspirationskilder. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T105720Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231031T230000Z DTEND:20231031T230000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT END:VCALENDAR