## Semester
E2023 E2024
## Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
## Aktivitetstype
Basisprojekt
## Undervisningssprog
Dansk
## Tilmelding
**Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt,
men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.**
Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester,
skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/)
indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/).
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
## Projektforløbet
Undervisning- og arbejdsformen er:
Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse.
Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder.
Forløbet indeholder problemformuleringsseminar
med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, opponentgruppe
og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
pr. studerende i gruppen.
* Projektdannelse
ca. 24 timer
* Forberedelse til problemformuleringsseminar
ca. 8 timer.
* Deltagelse i problemformuleringsseminar
ca. 2 timer
* Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
8 timer
* Forberedelse til midtvejsevaluering
ca. 8 timer
* Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
ca. 8 t.
* Deltagelse i midtvejsevaluering
ca. 2 timer
* Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
ca. 25 timer
* Deltagelse i eksamen
ca. 3 timer.
* Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m.
ca. 300 310 timer.
* Deltagelse i holdmøder
ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her:
[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)
## Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning,
problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen.
Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
Deruover er en løbende diaglog
mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/)
## Studieleder/faglig koordinator
Martin Severin Frandsen ()
## Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen ()
## Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen ()
Eduardo Abrantes Martin Severin Frandsen (eduab@rucmartinfr@ruc.dk>)
## Prøveform
**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen
på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.
Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.**
**As per 1 September 2023, the size of the project groups
for basic and subject module projects is always minimum 3 students,
even if it says otherwise elsewhere.**
## ECTS
15
## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP1
skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse
i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.
Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,
som del af en gruppe,
aflevere et skriftligt oplæg.
Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i
fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
som en del af en gruppe,
afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
* Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber,
til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning
for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
* Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger
ved valgte metoder og teorier
* Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre
i overensstemmelse med relevante akademiske standarder
* Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber
og problemstillinger indenfor inden for dimensionen Design og Konstruktion
* Kan gennemføre en analyse Mennesker
i analysen af design- teknologiers historiske udvikling og designbehov betydning,
samt foreslå en løsning af et designproblem for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
* Kan organisere, tilrettelægge give en kritisk vurdering af projektets metoder
og evaluere designprocesser,
herunder prioritere ressource- teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og tidsforbrug,
samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme konsistens
* Kan selvstændigt indgå og deltage
i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
i at opstille en problemstilling
og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
der inddrager dimensionen Design og Konstruktion Mennesker
i sammenhæng med én anden dimension
## Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Design og Konstruktion
og Mennesker.
Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
Projektrapporten skal beskrive,
hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Design og Konstruktion Mennesker
er forankret i en designvidenskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition
og har fokus på udvikling og evaluering af systemer relationer mellem teknologier, processer mennesker og artefakter samfund.
Dimensionen trækker derfor især
på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for design og arkitektur
samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil,
og fokuserer på metoder og værktøjer,
der har til formål at understøtte analyse og organisere designprocesser.
Dimensionen omfatter
design af hele eller dele forståelse af systemer og artefakter
og omfatter f.eks. behovsanalyse historiske, modellering psykologiske, evaluering
etiske og risikoanalyse/eller samfundsmæssige sammenhænge.
Dimensionen omfatter endvidere
visuelle, auditive
de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, æstetiske og andre egenskaber
ved systemer
herunder virksomheders og artefakter det offentliges rolle heri,
samt forandringer i hverdagsliv som virker ved at påvirke sansning følge af teknologisk udvikling, perception
herunder teknologiers og kognitive processer
hos brugere.
I forbindelse med projekt BP1
skal projektgruppen arbejde teknologiske forandringsprocessers samspil
med selv at skabe et konkret designforslag.
Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,
f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,
eller gennem dokumentation i form af foto brugere, brugsbeskrivelse mv.
Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering
af projektrapporten og designforslaget læreprocesser, planlægning
hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.
Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden
der ligger til grund for designet, ledelse og den viden der er opnået gennem arbejdet,
f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse
eller en afsluttende evaluering af designet magtforhold.
Som støtte til projektarbejdet
gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning -
herunder udbydes udover vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring
i forbindelse projektseminarer
med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,
informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer.
I vejledningen indgår også
at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser fokus på arbejdet med videnskabsteori i løbet af projektet.
Projektarbejdet foregår i grupper
bestående af min. 2 3 og max. 6 studerende.
Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,
at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene.
## Type
Projekt
## Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning og projektseminar(er)
## Prøveform
Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
samt supplerende materiale.
I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
på op til 3 min.
De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale
mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål
inden for det faglige område,
der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse
på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende.
Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er:
* For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 3 studerende minimum have et omfang på 60.000 og maksimum-122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 4 studerende minimum have et omfang på 81.600 og maksimum-141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 5 studerende minimum have et omfang på 100.800 og maksimum-163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 6 studerende minimum have et omfang på 122.400 og maksimum-182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer,
men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
der indgår i bedømmelsen.
Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
skal forsynes med et resumé på engelsk.
Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således:
* For grupper af 2 studerende 60 minutter.
* For grupper af Ved 3 studerende 75 minutter.
* For grupper af Ved 4 studerende 90 minutter.
* For grupper af Ved 5 studerende 105 minutter.
* For grupper af Ved 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer ekstern censor
## Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
## Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24788 U27355