## Semester E2024 ## Uddannelse Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse ## Aktivitetstype Basisprojekt ## Undervisningssprog Dansk ## Tilmelding Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på [Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/) Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. ## Projektforløbet Undervisning- og arbejdsformen er: Vejledning, undervisning og evt. øvelser Indledes med projektdannelse. Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. Forløbet indeholder midtvejsevaluering med opponentgruppe og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. ## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer pr. studerende i gruppen. * Projektdannelse ca. 24 timer * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport 8 timer * Forberedelse til midtvejsevaluering ca. 8 timer * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar ca. 8 t. * Deltagelse i midtvejsevaluering ca. 2 timer * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen ca. 25 timer * Deltagelse i eksamen ca. 3 timer. * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. ca. 310 timer. * Deltagelse i holdmøder ca. 10 timer Læs mere om arbejdsindsats her: [At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) ## Evaluering- og feedback former Der gives feedback løbende under projektvejledning, midtvejsevaluering, og eksamen. Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. Deruover er en løbende diaglog mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. Sammenfatning af evalueringer kan ses her: [Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) ## Eksamensadministration HUMTEK Tilmelding & Eksamen () ## Aktivitetsansvarlig Jesper Simonsen () Martin Severin Frandsen () ## ECTS 15 ## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, som en del af en gruppe, afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt. Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. ## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger ved valgte metoder og teorier * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre i overensstemmelse med relevante akademiske standarder * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber inden for dimensionen Mennesker i analysen af teknologiers historiske udvikling og betydning, for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold * Kan give en kritisk vurdering af projektets metoder og teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og konsistens * Kan selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende i at opstille en problemstilling og gennemføre problemorienteret projektarbejde, der inddrager dimensionen Mennesker i sammenhæng med én anden dimension ## Overordnet indhold Projektet er forankret i dimensionen Mennesker. Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. Projektrapporten skal beskrive, hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. Dimensionen Mennesker er forankret i en humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund. Dimensionen trækker derfor især på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber og fokuserer på metoder og værktøjer til analyse og forståelse af historiske, psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige sammenhænge. Dimensionen omfatter de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, herunder virksomheders og det offentliges rolle heri, samt forandringer i hverdagsliv som følge af teknologisk udvikling, herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil med brugere, læreprocesser, planlægning, ledelse og magtforhold. Som støtte til projektarbejdet udbydes udover vejledning projektseminarer med fokus på arbejdet med videnskabsteori i projektet. Projektarbejdet foregår i grupper bestående af min. 3 og max. 6 studerende. ## Type Projekt ## Undervisnings- og arbejdsform Vejledning og projektseminar(er) ## Prøveform Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 3-6 studerende. Projektrapporten skal for: * 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. * 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum. * 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum. * 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: * Ved 3 studerende 75 minutter. * Ved 4 studerende 90 minutter. * Ved 5 studerende 105 minutter. * Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor ## Omprøveform Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam ## Eksamenskode(r) Eksamenskode(r) : U27355