## Semester
E2023 F2024
## Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
## Aktivitetstype
Basisprojekt
## Undervisningssprog
Dansk
## Tilmelding
**Studerende på 1 2. semester bliver automatisk tilmeldt,
men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.**
Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1 2. semester,
skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/)
indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/).
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
## Projektforløbet
Undervisning- og arbejdsformen Der er:
Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse.
Dernæst gruppearbejde som udgangspunkt 5 vejledningsgange med assistance fra vejleder.
Forløbet indeholder,
udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar,
med feedbackgruppe og
midtvejsevaluering med feedbackgruppe, og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
pr. studerende i gruppen.
* Projektdannelse
ca. 24 timer
* Forberedelse til problemformuleringsseminar
ca. 8 timer.
* Deltagelse i problemformuleringsseminar
ca. 2 timer
* Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
8 timer
* Forberedelse til midtvejsevaluering
ca. 8 timer
* Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
ca. 8 t.
* Deltagelse i midtvejsevaluering
ca. 2 timer
* Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
ca. 25 timer
* Deltagelse i eksamen
ca. 3 timer.
* Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
udarbejdelse af projektrapporten, evaluering
ca. 300 timer.
* Deltagelse i holdmøder
ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her:
[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiskehumtek-bacheloruddannelsebachelor/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)
## Pensum
Det forventes,
at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.
## Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning,
problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen.
Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
Deruover er en løbende diaglog
mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/)
## Studieleder/faglig koordinator
Martin Severin Frandsen ()
## Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen ()
## Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen ()
Eduardo Abrantes ()
## Prøveform
**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen
på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.
Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.**
**As per 1 September 2023, the size of the project groups
for basic and subject module projects is always minimum 3 students,
even if it says otherwise elsewhere.**
## ECTS
15
## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP1 BP2,
skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse
i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.
Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,
som del af en gruppe,
aflevere et skriftligt oplæg.
Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i
fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
som en del af en gruppe,
afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Hvis den studerende ikke deltager
i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:
Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:
Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
* Har kendskab til grundlæggende centrale teorier, metoder og begreber,
inden for et afgrænset teknologiområde
* Kan reflektere over tværfagligheden og problemstillinger indenfor egne læreprocessor
i koblingen af projektets 2 dimensioner
* Kan anvende teorier, metoder og begreber
inden for dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter,
der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer,
herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber
* Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov,
samt foreslå en løsning af selvvalgt teknologi
eller et designproblem eksempel på teknologisk forandring
* Kan organisere, tilrettelægge begrunde projektets metoder og evaluere designprocesser,
herunder prioritere ressource- resultater
samt dets muligheder og tidsforbrug begrænsninger
* Kan formidle projektets resultater
gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner
(fx poster, slideshow, podcast el. lign.)
samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme
* Kan selvstændigt indgå og deltage
i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
i at opstille en problemstilling
og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
der inddrager dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter
i sammenhæng med én en anden dimension
## Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Design Teknologiske systemer og Konstruktion artefakter
og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
Projektrapporten skal beskrive,
hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter
er forankret i en designvidenskabelig teknisk videnskabelig tradition
og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter.
Dimensionen trækker derfor især
på teorier og begreber inden for design og arkitektur teknisk videnskab,
samt viden-skabsteoretiske videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil,
og fokuserer.
Dimensionen har fokus på metoder og værktøjer,
der har til formål at understøtte og organisere designprocesser.
Dimensionen omfatter
design af hele eller dele som indgår i konstruktionen af systemer og artefakter
og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse.
Dimensionen omfatter endvidere
visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber
ved teknologiske systemer og artefakter,
og som virker ved at påvirke sansning har betydning for disses funktion, perception materialitet og livscyklus.
Dimensionen omfatter
teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer og kognitive processer
hos brugere samt de effekter disse skaber.
I forbindelse med projekt BP1 projektet
skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag.
Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,
f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,
eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv.
Bedømmelsen af projektarbejdet er udarbejde en helhedsvurdering visuel præsentation af projektrapporten og designforslaget,
hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.
Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden
der ligger til grund for designet,
og den viden der er opnået gennem arbejdet,
f.eks projektet.
Det kan være i form af en indledende brugerundersøgelse poster, et slideshow,
en video, en podcast el. lign.
Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)
og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger.
En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres
samtidig med projektrapporten.
Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering
i fysisk eller elektronisk form
og er en afsluttende evaluering betingelse for at begynde prøven.
Produktionen indgår som del af designet eksamen.
Som støtte til projektarbejdet
gives fokuseres der som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning -
herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring
på tværfaglighed i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,
informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer.
I vejledningen indgår også
at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.
Projektarbejdet foregår i grupper
bestående formidling af min. 2 og max. 6 studerende.
Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,
at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene projektarbejdet.
## Type
Projekt
## Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning
## Prøveform
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
samt supplerende materiale.
I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
på op til 3 min.
De individuelle oplæg efterfølges af en dialog
mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål
inden for det faglige område,
der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse
på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.
Omfangskravene for projektrapporten er:
* For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer,
men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
der indgår i bedømmelsen.
Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
skal forsynes med et resumé på engelsk.
Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid inkl. votering er:
* For grupper af 2 studerende 60 minutter.
* For grupper af 3 studerende 75 minutter.
* For grupper af 4 studerende 90 minutter.
* For grupper af 5 studerende 105 minutter.
* For grupper af 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
## Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
## Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24788 U24791