BEGIN:VCALENDAR METHOD:PUBLISH PRODID:-//Moodle Pty Ltd//NONSGML Moodle Version 2023042403.06//EN VERSION:2.0 BEGIN:VEVENT UID:643394@moodle.ruc.dk SUMMARY:1. Hvad er design? skal afleveres DESCRIPTION:Dette er den første øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksam ensafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra de to tekster af henholdsvis Barbara Adams og Pelle Ehn et al. finder   i definitioner på hvad design er\, og I giver jeres egne eksempler på hvad det kan være. Eksemplerne kan I hente en ten fra teksterne\, fra forelæsningen eller fra jeres egne projektforslag i projektdannelsen. I er velkomne til at finde billeder\, illustrationer ell er aktuelle nyheder\, der kan konkretisere hvad design er\, og hvordan desi gnet vil skabe forandring. \n\nReflektér over\, hvorvidt Adams' og Ehn et a l. forståelse af design også gælder for jeres semesterprojekt. Hvorfor\, hv orfor ikke?\n\nReflekter over\, hvordan og hvorvidt Adams' og Ehn et. al. f orståelse af design passer til problemorienteret projektarbejde på RUC. Hvo rfor\, hvorfor ikke?\n\nOMFANG OG VEJLEDNING\n\nSkriv ca. en side (2400 ans lag) og tilføj gerne visuelle eksempler derudover eller links\, som du syne s er relevante. Aflever i pdf format. Teksten indgår ikke i eksamen\, medmi ndre du selv vælger at indsende den som en del af din opgavebesvarelse\, så i denne opgave er det mere vigtigt at du får skrevet noget ned og tænkt ov er opgaven\, og hvad design er\, så I kan diskutere det i jeres projektgrup pe og bruge teksterne i jeres projektrapport. Inddrag gerne citater eller b egreber fra kursusgangens to tekster af Ehn. et al. og Barbara Adams.\n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T095053Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20230914T210000Z DTEND:20230914T210000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643396@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er en designproces\, og hvad indeholder jeres designprocess? s kal afleveres DESCRIPTION:Dette er den anden øvelse på kurset og vil kunne indgå i eksame nsafleveringen.\n\nOPGAVEN\n\nUd fra enten teksten om henholdsvis _DESIGN T HINKING _(Pressman) eller _DESIGN RESEARCH_ (Simonsen) defineres og beskriv es hvad er en design process?\n\nVælg derefter et af diagrammerne til at st rukturere jeres design process i projektet og foreslå beskriv hvad I har tæ nkt jer at gøre i de forskellige faser. fx hvilket materiale og litteratur vil i trække på i research fasen? Hvordan vil I prototype (fx hvilken works hop har I valgt)\, hvordan vil afprøve designet og evaluere det? \n\nReflek ter over jeres valg af designprocess og processdiagram\, afprøv dem på jere s projekt og skriv hvad I regner med at lære af processen.\n\nOMFANG OG VEJ LEDNING:\n\nSkriv i jeres projektgruppe max en side (2400 anslag) og læg pr ocessdiagram ved hvor I udfolder\, hvordan designprocessen ser ud i jeres p rojekt. Opgaven kan afleveres som en del af eksamensporteføljen\, men er he r første og fremmest en måde at få diskutere struktur og designprocessen i jeres semesteropgave.  \n\nOpgaven udføres kollektivt\, men afleveres indiv iduelt\, anfør derfor navnene på deltagerne i projektgruppen. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T095730Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20230921T210000Z DTEND:20230921T210000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643398@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er en designmetode\, og hvilke metoder bruger I til designudvi kling?? skal afleveres DESCRIPTION:Hvilke metoder til protyping\, modulering\, brugerinddragelse o g afprøvning bruger I jeres projektet\, hvorfor? \n\nOPGAVE\n\nVælg en meto de ud og afprøv den i sammen i jeres projektgruppe med udgangspunkt i jeres projekt. Det kan fx være en brainstorm\, en idegenerering\, en skitse\, en model i lego eller modellervoks\, en cultural probe\, et spørgeskema\, en bodystorming\,  \n\nGennemgå derefter de metoder og teknikker til protyping I har tilmeldt jer i workshopsne og argumentér for\, hvordan I vil bruge d em i jeres designudvikling.\n\nDer er ikke krav om at alle workshops i grup pen skal med i øvelsen\, tag i stedet stilling til hvilke metoder og teknik ker\, der er anvendelige i jeres projekt og hvorfor. \n\nOMFANG\n\nSkriv 1- 3 sider (2400 anslag) og dokumenter gerne flittigt med billeder\, illustrat ioner og dokumentation af de protyper\, afprøvning og diverse materiale fra jeres design workshops.\n\nOpgaven skrives og dokumenteres kollektivt i pr ojektgrupperne\, men uploades individuelt her. Anfør navnene på projektdelt agerne og evt. hvilken workshop I deltager i. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T100854Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231016T070000Z DTEND:20231016T070000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643420@moodle.ruc.dk SUMMARY:Evaluering og dokumentation af design skal afleveres DESCRIPTION:* Overvej i projektgruppen\, hvordan I vil evaluere og dokument ere jeres design - lav en strategi for evalueringen.\n\n* Vælg derefter en metode til dokumentation og evaluering ud fra fra dagens forelæsninger (fx FEDS eller designdokumentation) og vurder metodens anvendelighed.\n\n* Tilr ettelæg evaluering og dokumentation.\n\nØvelsen skal laves kollektivt i pro jektgruppen\, men uploades individuelt på moodle. \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T105206Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231031T230000Z DTEND:20231031T230000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:643422@moodle.ruc.dk SUMMARY:Hvad er affordance og æstetik\, og hvilke æstetiske valg har I truf fet? skal afleveres DESCRIPTION:Hvilke æstetiske virkemidler bruger I i jeres design\, og hvilk en virkning og affordance vil I opnå med dem?\n\ntag fx stilling til: \n\nH vilke farver\, proportioner og skala vælger I og hvorfor?\n\nSkal brugeren have en oplevelse ved mødet med designet\, eller skal designet helst være s kjult og indgå i hverdagsdesignet - hvorfor? \n\nHvordan skal brugeren inte ragere med designet\, hvordan hjælper I brugeren til at interagere?\n\nHvor dan præsenterer I designet for brugeren\, er der brug for en manual (hvorfo r?) eller skal designet opleves intuitivt?\n\nHvilke sanser aktiveres i des ignet?\n\nHvilke æstetikker og designs er I inspireret af? Find visuelle ek sempler på noget I synes virker godt. \n\nLav gerne et moodboard eller skit se\, der viser den æstetik og affordance\, I ønsker at arbejde med.\n\nOMFA NG\n\nTeksten fylder ca. 1 normalside (2400 tegn\, men opgaven må gerne vær e rigt Illustreret med eksempler\, skitser og links til inspirationskilder.  \n\n CLASS:PUBLIC LAST-MODIFIED:20230905T105720Z DTSTAMP:20240212T061453Z DTSTART:20231031T230000Z DTEND:20231031T230000Z CATEGORIES:Basiskursus 1: Design og Konstruktion I E2023 (31190) END:VEVENT END:VCALENDAR