From 95f56989aa244fab4b39b06dfe7466c6338a44d6 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 24 Nov 2024 13:01:23 +0100 Subject: add curriculum --- curriculum/bp3/_index.md | 240 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ curriculum/bp3/index.qmd | 14 +++ 2 files changed, 254 insertions(+) create mode 100644 curriculum/bp3/_index.md create mode 100644 curriculum/bp3/index.qmd (limited to 'curriculum/bp3') diff --git a/curriculum/bp3/_index.md b/curriculum/bp3/_index.md new file mode 100644 index 0000000..4b1302a --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/_index.md @@ -0,0 +1,240 @@ +## Semester + +E2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/) + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder midtvejsevaluering med opponentgruppe +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. + ca. 310 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen () + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen () +Martin Severin Frandsen () + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning + for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger + ved valgte metoder og teorier + * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre + i overensstemmelse med relevante akademiske standarder + * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen Mennesker + i analysen af teknologiers historiske udvikling og betydning, + for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Kan give en kritisk vurdering af projektets metoder + og teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og konsistens + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Mennesker + i sammenhæng med én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Mennesker. + +Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Mennesker +er forankret i en humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition +og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund. +Dimensionen trækker derfor især +på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber +og fokuserer på metoder og værktøjer +til analyse og forståelse af historiske, psykologiske, +etiske og/eller samfundsmæssige sammenhænge. + +Dimensionen omfatter +de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, +herunder virksomheders og det offentliges rolle heri, +samt forandringer i hverdagsliv som følge af teknologisk udvikling, +herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil +med brugere, læreprocesser, planlægning, ledelse og magtforhold. + +Som støtte til projektarbejdet +udbydes udover vejledning projektseminarer +med fokus på arbejdet med videnskabsteori i projektet. +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af min. 3 og max. 6 studerende. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning og projektseminar(er) + +## Prøveform + +Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en samtale +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 3-6 studerende. + +Projektrapporten skal for: + + * 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. + * 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum. + * 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum. + * 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: + + * Ved 3 studerende 75 minutter. + * Ved 4 studerende 90 minutter. + * Ved 5 studerende 105 minutter. + * Ved 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: ekstern censor + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U27355 diff --git a/curriculum/bp3/index.qmd b/curriculum/bp3/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..d95f539 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/index.qmd @@ -0,0 +1,14 @@ +--- +title: Basisprojekt 3 +subtitle: Projekt med fokus på mennesker og teknologi +semester: 24e +date: 2024-02-27 +format: + html: + other-links: + - text: original publikation + href: https://study.ruc.dk/class/view/34297 + icon: filetype-html +--- + +{{< include _index.md >}} -- cgit v1.2.3