From da483878d8f455cc79a9516eff3afc10e6f82459 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 20 Nov 2025 09:10:08 +0100 Subject: change problem domain; add reference --- intro.md | 119 --------------------------------------------------------------- 1 file changed, 119 deletions(-) delete mode 100644 intro.md (limited to 'intro.md') diff --git a/intro.md b/intro.md deleted file mode 100644 index c5c6278..0000000 --- a/intro.md +++ /dev/null @@ -1,119 +0,0 @@ -> "Hvis du tager slik med i skole, skal du dele med hele klassen." -> (dansk talemåde, kilde ukendt) - -Vi deler nogle af de kreative ideer vi får. -Nogle af dem holder vi for os selv, -nogle deler vi i en lukket gruppe, -og nogle af vores kreative ideer deler vi åbent. - -Ideer kan afføde flere ideer. -Nogle af vores kreative ideer tager direkte afsæt i tidligere ideer, -som vi enten selv er kommet på tidligere, -eller som andre er kommet på og har delt med os. - -Vi kan altså stimulere andres basis for kreativitet, -når vi deler vores ideer med dem, -enten direkte lukkede grupper både vi og de er en del af, -eller når vi vælger at dele åbent. -Og på samme måde øges vores basis for kreativitet, -når andre deler deres kreativitet med os. - -Indenfor det digitale videnssamfund er det muligt aftalemæssigt -at binde åbenheden fremadrettet med en licensering kaldet copyleft, -sådan at deling af affødte ideer kun kan gøres åbent, ikke lukket -[@Chopra2008, s. 46-47]. -Denne tekst undersøger, hvilken adfærd der kan forsvares etisk -- -åben deling med eller uden denne form for fremsynet åbenhed: - -**Bør vi tolerere lukket deling af genanvendelse, -når vi deler kreative ideer åbent?** - -Spørgsmålet er ikke, hvornår vi bør dele -- -altså hvorvidt individuel eller kollektiv adfærd -er etisk forsvarligt. - -Spørgsmålet er heller ikke, om vi bør afgrænse deling -- -altså hvorvidt åben eller lukket deling af vores egne ideer -er etisk forsvarligt. - -Spørgsmålet vedrører kun, hvorvidt vi bør tolerere, -at andre lukket deler ideer -som er affødt af vores åbent delte ideer. - -Spørgsmålet undersøges argumenter i kapitel 2 af @Chopra2008, -om etisk fremsyn ved åben deling forstået gennem kantiansk deontologi, -sammenholdt med -[FIXME: relevant(e) *teori(er) om tolerance]. - -Først redegøres for teorien kantiansk deontologi anvendt i @Chopra2008 -[FIXME: identificere og henvise til eksakt variant], -teorien/teorier om tolerance -[FIXME: relevant(e) *teori(er)], -samt metoden til argumentationsanalyse. -Derefter udføres en argumentationsanalyse af @Chopra2008 -overfor kantiansk deontologisk forståelse af tolerance. -Resultatet af argumentationsanalysen diskuteres, -og perspektiveres for hvordan denne etiske forståelse -kan anvendes ved deling af ideer indenfor det digitale videnssamfund. - - -- cgit v1.2.3