From ce8680fa78c7b5180f132bd54833479b5fa6e402 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 16 Nov 2025 11:38:41 +0100 Subject: rewrite intro, commenting out older edition and draft --- intro.md | 57 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 57 insertions(+) (limited to 'intro.md') diff --git a/intro.md b/intro.md index 53b7cb0..a8b89df 100644 --- a/intro.md +++ b/intro.md @@ -1,6 +1,61 @@ > "Hvis du tager slik med i skole, skal du dele med hele klassen." > (dansk talemåde, kilde ukendt) +Vi deler nogle af de kreative ideer vi får. +Nogle af dem holder vi for os selv, +nogle deler vi i en lukket gruppe, +og nogle af vores kreative ideer deler vi åbent. + +Ideer er potentiel grobund for flere ideer. +Nogle af vores kreative ideer tager direkte afsæt i tidligere ideer, +enten noget vi selv er kommet på tidligere, +eller noget andre tidligere har delt med os. + +Vi har altså, for hver ide vi får, +mulighed for at stimulere andres basis for kreativitet, +afhængigt af om vi holder vores ideer for os selv eller deler dem, +og om vi deler dem i en lukket gruppe eller åbent, når vi deler dem. + +Indenfor det digitale videnssamfund er det muligt aftalemæssigt +at binde åbenheden fremadrettet, når en ide deles, +sådan at evt. deling af evt. affødte ideer kun kan gøres åbent. +Altså at hvis du bruger en fremadrettet-åben ide, +og hvis du får en ny ide direkte affødt af den, +og hvis du vælger at dele din affødte ide, +så "skal" du dele din affødte ide åbent -- +for hvis du deler i en lukket gruppe, så bortfalder aftalen, +og dermed din ret til at bruge den oprindelige ide som din var affødt af. +Brugen af "skal" i det foregående beskriver en *oplevelse* af tvang, +men er mere præcist en begrænsning af den gave, +det er at have adgang til den oprindelige ide. +Denne tekst undersøger, hvilken adfærd der kan forsvares etisk -- +åben deling med eller uden fremsynet åbenhed: + +**Bør vi modvirke fremtidig reduktion i åbenhed, +når vi deler kreative ideer åbent?** + +FIXME: ...med afsæt i klassiske moralfilosofiske *teorier om tolerance og kantiansk deontologi som metode. + + -- cgit v1.2.3