From d733c8200ddaab967ce0c6b5ad3c7bdd1487683a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 11 Nov 2025 13:29:46 +0100 Subject: shorten overview file --- Makefile | 2 +- overview-peer-prod-socialism.md | 234 ---------------------------------------- overview-peer-prod.md | 234 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 3 files changed, 235 insertions(+), 235 deletions(-) delete mode 100644 overview-peer-prod-socialism.md create mode 100644 overview-peer-prod.md diff --git a/Makefile b/Makefile index b246357..990dd19 100644 --- a/Makefile +++ b/Makefile @@ -4,7 +4,7 @@ PAD_LIST = \ plan-copyleft.md:ruc-copyleft-plan \ method.md:ruc-copyleft-method \ overview-copyleft.md:ruc-copyleft-copyleft \ - overview-peer-prod-socialism.md:ruc-copyleft-peer-prod + overview-peer-prod.md:ruc-copyleft-peer-prod # config hints used by helper script hedgedoc export HEDGEDOC_SERVER = https://pad.degrowth.net/ diff --git a/overview-peer-prod-socialism.md b/overview-peer-prod-socialism.md deleted file mode 100644 index 0fa7405..0000000 --- a/overview-peer-prod-socialism.md +++ /dev/null @@ -1,234 +0,0 @@ -Vi undersøger herunder, -hvordan peer-produktion ([peer-production]{lang=en}) udspiller sig -i dag gennem internettet, -herunder det kollektive intellekt, -som er en sammensmeltning af flere mennesker og maskiner -i kreativt arbejde, formidlet gennem internettet. -Vi undersøger dette, -for at forstå hvilken rolle copyleft kan have -dels for at udvide kapaciteten af det kollektive intellekt, -og dels for at undersøge implikationerne -af copyleft og moralsk fremsyn som etisk princip -for peer-production gennem internettet. - -@Peters2015 beskriver, -hvordan internettet baner vej for "kreativt arbejde" -som en funktion af kollektiv intelligens. -Kreativt arbejde er i dag endda hovedsageligt indfanget -i "[a digital envelope]{lang=en}" -[@Peters2015, s. 4]. -Med andre ord er internettet nu den primære arena, -hvor kollektiv intelligens udfører kreativt arbejde - -Kreativt arbejde er her ikke synonymt med "kreative industrier" -men forstås som peer-to-peer produktion gennem internettet, -der implicit udfordrer kapitals dominans gennem kollektiv handling. -Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft -rettere end blot kunstnerisk udtryk -inden for online peer-baserede rammer -[@Peters2015, s. 4]. - -Med denne definition kan vi blandt andet forstå -Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde. -Teksten argumenterer for det første for, -at nye sociale produktionsmåder findes i dag, -og at internettet samtidig har værktøjer i sig -til politisk mobilisering, organisering -og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder. - -## Peer-produktion under kapitalistiske institutionsrammer - -Det er en igangværende debat i feltet, -om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo -eller blot vil blive absorberet af den -[@Peters2015, s. 5]. -Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse -til fri software-bevægelsen i 1980'erne -og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde. -[@Peters2015, s. 6]. - -Men for at være et alternativ -til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering -kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes -at udfase markedsbaseret hierarkisk produktion -uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp. - -## Økonomisk perspektiv på kreativt arbejde - -Peters og Reveley trækker på økonomen Yann Moulier-Boutang, -der beskriver en transition -fra industriel kapitalisme til kognitivkapitalisme. -Her er der sket et skift fra kvantificerbare arbejdstimer -(lagt i produktion af materielle goder) -over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde -som den centrale værdiskabende faktor, -hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource. -Kort sagt: -"[The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, -in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity' -expressed in digital network]{lang=en}" -[@Peters2015, s. 7]. - -Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion -af kollektiv intelligens, som er den ressource, -kapitalismen i dag prioriterer højest. -For Peters og Reveley er det essentielt -at forstå kreativt arbejde som netop en funktion af kollektiv intelligens -muliggjort af internettet, -og at under kapitalismen bliver kreativt arbejde udvundet -af profitsøgende virksomheder. -Man kan altså sige, at den kollektive intelligens bliver udnyttet -i dette system. -På den anden side kan kreativt arbejde -i form af peer-produktion -ses som en mulig frigørelse fra denne struktur -[@Peters2015, s. 7-8]. - -Dette virker umiddelbart parallelt til Copyleft-idealer -om mere reciprokke produktionsstrukturer for vidensgoder -som en frigørelse fra nuværende ejendomsstrukturer -- -samt formodningen om, -at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt. -For at komme den kollektive intelligens nærmere -må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang -og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt, -over til systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori -idet de mener, at den kollektive intelligens -udtrykt via internettet -har egenskaber, der går udover summen af de individer, den består af; -det er et selvorganiserende problemløsende organ. - -## Kreativt arbejde som kollektiv intelligens - -Inspireret af kybernetikeren Francis Heylighen -beskriver @Peters2015 [s. 9], at kollektiv intelligens skal forstås -som bestående af ikke kun mennesker men også computere, -og har derfor ikke-menneskelige egenskaber. -Hermed bliver kreativitet og kreativt arbejde -ikke et produkt af individuelle mennesker -men af den kollektive intelligens, -hvor menneskelig kreativitet smelter sammen med computer-kreativitet. -Som effekt af denne sammensmeltning -får den kollektive intelligens højnede problemløsningsevner. -En af mekanismerne, der tillader dette, -er sammenlægningen af resultater fra individuelle bidrag, -der opbevares i en fælles hukommelse. -Wikipedia gives som eksempel, -hvor tusindvis af brugere verden over kan bidrage med indslag -og redigere hinandens, -hvilket skaber en spontant koordineret produktion, -der kan give rigere og mere komplekse produkter -end centraliserede hierarkiske produktioner. -Denne mekanisme kaldes stigmergy -[@Peters2015, s. 10]. - -## Sociale medier og konsensus - -Ideen om stigmergy kan også beskrive -den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere -millioner af menneskers udspredte ønsker -til kollektiv politisk vilje, -hvor der kan skabes konsensus ([consensualization]{lang=en}) -samt social mobilisering -- -særligt gennem sociale medier, der forstås som en netværksklynge -af sociale mediehjemmesider på tværs af internettet. -En sådan konsensus bør ikke antages -at kunne blive til en ensartet fællesvilje -men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer, -og den er en forudsætning for overgangen -fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder -[@Peters2015, s. 11]. - -Peters og Reveley noterer dog, -at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet, -da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder, -og at "[in the act of maximizing profits -social media firms block---albeit indirectly and unintentionally---the -transformation of collective intelligence into a political will -that seeks to transform existing economic arrangements]{lang=en}" -[@Peters2015, s. 12]. - -Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer -til at koordinere viljer -[@Peters2015, s. 13]. - -## Det næste skridt for peer-produktion - -En transition fra den kapitalistiske produktionsmåde kræver -skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger -folk kan handle inden for. -En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge -[@Peters2015, s. 14]. -Som frembrydende fænomen er det næste skridt -for den kollektive intelligens -ifølge Peters og Reveley -at udvide sine online peer-aktiviteter til den virkelige verden. -Her kommer den kollektive intelligens' selvorganiserende natur til gode, -da koordination af viljer er en forudsætning -for koordination af handling og aktivitet. -Udviklingen af internettet og den kollektive intelligens kan opdeles -i tre stadier, der svarer til tre vigtige sociale informationsprocesser: -kognition, kommunikation og kooperation. -Hypertekst i den tidlige udgave af internettet øgede kognition, -og senere kom sociale medier, der øgede kommunikation. -For også at øge kooperation -kunne den næste udvikling af internettet muliggøre -koordinationen af peer-produktion -gennem en vis form for centraliseret struktur. -Dette ville være nødvendigt, -da ingen centralisering overhovedet ville betyde, -at produktionen er anarkistisk i stedet for social -[@Peters2015, s. 14]. - -Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet", -som et muligt koordinationsværktøj -for peer-produktion og social økonomi, -men der findes mange "[possible outcome[s] of creative labour -as a form of self-organizing collective intelligence -emergent from the internet, -which [supply] the tools by which to overcome -the limitations of market-based socio-economic ordering]{lang=en}" -[@Peters2015, s. 15]. -Det bliver altså tydeligt til sidst, -at kreativt arbejde -via den selvorganiserende kollektive intelligens både -behøver, men også selv er i stand til at producere de nødvendige værktøjer -for at understøtte udvidelsen af peer-produktion. -Kunne copyleft være et af dem? - -## Opsamling - -Ifølge teskten af Peters og Reveley -kan vi altså forstå peer-produktion -som det, de kalder kreativt arbejde. -Det er til en vis grad decentraliseret peer-to-peer produktion -af immaterielle goder faciliteret af internettet, -og det er en funktion af den kollektive intelligens -muliggjort af internettet -og sammensmeltningen af mennesker og computere. -Peer-produktion kan være en ny og mere social produktionsmåde, -der kan udskifte de kapitalistiske strukturer -og frigøre den kollektive intelligens og kreativt arbejde -(og til sidst arbejde i det hele taget) -fra udnyttelse. -Men for at dette kan blive en realitet -må politisk vilje være tilstede, -og den kollektive intelligens må skabe konsensus med sig selv -for at organisere peer-aktivitet ude i verdenen, -og det fremhæves, at en vis centraliseret koordinering er nødvendigt -for at understøtte dette. - -Copyleft kunne velsagtens udgøre -(i hvert fald en del af) sådan en centralisering. -Copyleft kan være relevant for kreativt arbejde, -da det både omhandler immateriel produktion -og produktion, der tager et opgør med kapitalistiske strukturer. -Copyleft kan tilmed have nytte -for den kollektive intelligens' udvikling -og udvidelsen af peer-produktion, -da det kan være en måde -at sikre non-hierarkiske ejendoms- og dermed produktionsstrukturer. -Måske kan vi endda anse Copyleft -som et af de værktøjer, den kollektive intelligens selv producerer -for at understøtte sin egen udvikling -og ikke bare som en udefrakommende hjælp. diff --git a/overview-peer-prod.md b/overview-peer-prod.md new file mode 100644 index 0000000..0fa7405 --- /dev/null +++ b/overview-peer-prod.md @@ -0,0 +1,234 @@ +Vi undersøger herunder, +hvordan peer-produktion ([peer-production]{lang=en}) udspiller sig +i dag gennem internettet, +herunder det kollektive intellekt, +som er en sammensmeltning af flere mennesker og maskiner +i kreativt arbejde, formidlet gennem internettet. +Vi undersøger dette, +for at forstå hvilken rolle copyleft kan have +dels for at udvide kapaciteten af det kollektive intellekt, +og dels for at undersøge implikationerne +af copyleft og moralsk fremsyn som etisk princip +for peer-production gennem internettet. + +@Peters2015 beskriver, +hvordan internettet baner vej for "kreativt arbejde" +som en funktion af kollektiv intelligens. +Kreativt arbejde er i dag endda hovedsageligt indfanget +i "[a digital envelope]{lang=en}" +[@Peters2015, s. 4]. +Med andre ord er internettet nu den primære arena, +hvor kollektiv intelligens udfører kreativt arbejde + +Kreativt arbejde er her ikke synonymt med "kreative industrier" +men forstås som peer-to-peer produktion gennem internettet, +der implicit udfordrer kapitals dominans gennem kollektiv handling. +Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft +rettere end blot kunstnerisk udtryk +inden for online peer-baserede rammer +[@Peters2015, s. 4]. + +Med denne definition kan vi blandt andet forstå +Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde. +Teksten argumenterer for det første for, +at nye sociale produktionsmåder findes i dag, +og at internettet samtidig har værktøjer i sig +til politisk mobilisering, organisering +og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder. + +## Peer-produktion under kapitalistiske institutionsrammer + +Det er en igangværende debat i feltet, +om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo +eller blot vil blive absorberet af den +[@Peters2015, s. 5]. +Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse +til fri software-bevægelsen i 1980'erne +og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde. +[@Peters2015, s. 6]. + +Men for at være et alternativ +til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering +kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes +at udfase markedsbaseret hierarkisk produktion +uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp. + +## Økonomisk perspektiv på kreativt arbejde + +Peters og Reveley trækker på økonomen Yann Moulier-Boutang, +der beskriver en transition +fra industriel kapitalisme til kognitivkapitalisme. +Her er der sket et skift fra kvantificerbare arbejdstimer +(lagt i produktion af materielle goder) +over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde +som den centrale værdiskabende faktor, +hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource. +Kort sagt: +"[The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, +in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity' +expressed in digital network]{lang=en}" +[@Peters2015, s. 7]. + +Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion +af kollektiv intelligens, som er den ressource, +kapitalismen i dag prioriterer højest. +For Peters og Reveley er det essentielt +at forstå kreativt arbejde som netop en funktion af kollektiv intelligens +muliggjort af internettet, +og at under kapitalismen bliver kreativt arbejde udvundet +af profitsøgende virksomheder. +Man kan altså sige, at den kollektive intelligens bliver udnyttet +i dette system. +På den anden side kan kreativt arbejde +i form af peer-produktion +ses som en mulig frigørelse fra denne struktur +[@Peters2015, s. 7-8]. + +Dette virker umiddelbart parallelt til Copyleft-idealer +om mere reciprokke produktionsstrukturer for vidensgoder +som en frigørelse fra nuværende ejendomsstrukturer -- +samt formodningen om, +at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt. +For at komme den kollektive intelligens nærmere +må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang +og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt, +over til systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori +idet de mener, at den kollektive intelligens +udtrykt via internettet +har egenskaber, der går udover summen af de individer, den består af; +det er et selvorganiserende problemløsende organ. + +## Kreativt arbejde som kollektiv intelligens + +Inspireret af kybernetikeren Francis Heylighen +beskriver @Peters2015 [s. 9], at kollektiv intelligens skal forstås +som bestående af ikke kun mennesker men også computere, +og har derfor ikke-menneskelige egenskaber. +Hermed bliver kreativitet og kreativt arbejde +ikke et produkt af individuelle mennesker +men af den kollektive intelligens, +hvor menneskelig kreativitet smelter sammen med computer-kreativitet. +Som effekt af denne sammensmeltning +får den kollektive intelligens højnede problemløsningsevner. +En af mekanismerne, der tillader dette, +er sammenlægningen af resultater fra individuelle bidrag, +der opbevares i en fælles hukommelse. +Wikipedia gives som eksempel, +hvor tusindvis af brugere verden over kan bidrage med indslag +og redigere hinandens, +hvilket skaber en spontant koordineret produktion, +der kan give rigere og mere komplekse produkter +end centraliserede hierarkiske produktioner. +Denne mekanisme kaldes stigmergy +[@Peters2015, s. 10]. + +## Sociale medier og konsensus + +Ideen om stigmergy kan også beskrive +den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere +millioner af menneskers udspredte ønsker +til kollektiv politisk vilje, +hvor der kan skabes konsensus ([consensualization]{lang=en}) +samt social mobilisering -- +særligt gennem sociale medier, der forstås som en netværksklynge +af sociale mediehjemmesider på tværs af internettet. +En sådan konsensus bør ikke antages +at kunne blive til en ensartet fællesvilje +men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer, +og den er en forudsætning for overgangen +fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder +[@Peters2015, s. 11]. + +Peters og Reveley noterer dog, +at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet, +da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder, +og at "[in the act of maximizing profits +social media firms block---albeit indirectly and unintentionally---the +transformation of collective intelligence into a political will +that seeks to transform existing economic arrangements]{lang=en}" +[@Peters2015, s. 12]. + +Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer +til at koordinere viljer +[@Peters2015, s. 13]. + +## Det næste skridt for peer-produktion + +En transition fra den kapitalistiske produktionsmåde kræver +skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger +folk kan handle inden for. +En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge +[@Peters2015, s. 14]. +Som frembrydende fænomen er det næste skridt +for den kollektive intelligens +ifølge Peters og Reveley +at udvide sine online peer-aktiviteter til den virkelige verden. +Her kommer den kollektive intelligens' selvorganiserende natur til gode, +da koordination af viljer er en forudsætning +for koordination af handling og aktivitet. +Udviklingen af internettet og den kollektive intelligens kan opdeles +i tre stadier, der svarer til tre vigtige sociale informationsprocesser: +kognition, kommunikation og kooperation. +Hypertekst i den tidlige udgave af internettet øgede kognition, +og senere kom sociale medier, der øgede kommunikation. +For også at øge kooperation +kunne den næste udvikling af internettet muliggøre +koordinationen af peer-produktion +gennem en vis form for centraliseret struktur. +Dette ville være nødvendigt, +da ingen centralisering overhovedet ville betyde, +at produktionen er anarkistisk i stedet for social +[@Peters2015, s. 14]. + +Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet", +som et muligt koordinationsværktøj +for peer-produktion og social økonomi, +men der findes mange "[possible outcome[s] of creative labour +as a form of self-organizing collective intelligence +emergent from the internet, +which [supply] the tools by which to overcome +the limitations of market-based socio-economic ordering]{lang=en}" +[@Peters2015, s. 15]. +Det bliver altså tydeligt til sidst, +at kreativt arbejde +via den selvorganiserende kollektive intelligens både +behøver, men også selv er i stand til at producere de nødvendige værktøjer +for at understøtte udvidelsen af peer-produktion. +Kunne copyleft være et af dem? + +## Opsamling + +Ifølge teskten af Peters og Reveley +kan vi altså forstå peer-produktion +som det, de kalder kreativt arbejde. +Det er til en vis grad decentraliseret peer-to-peer produktion +af immaterielle goder faciliteret af internettet, +og det er en funktion af den kollektive intelligens +muliggjort af internettet +og sammensmeltningen af mennesker og computere. +Peer-produktion kan være en ny og mere social produktionsmåde, +der kan udskifte de kapitalistiske strukturer +og frigøre den kollektive intelligens og kreativt arbejde +(og til sidst arbejde i det hele taget) +fra udnyttelse. +Men for at dette kan blive en realitet +må politisk vilje være tilstede, +og den kollektive intelligens må skabe konsensus med sig selv +for at organisere peer-aktivitet ude i verdenen, +og det fremhæves, at en vis centraliseret koordinering er nødvendigt +for at understøtte dette. + +Copyleft kunne velsagtens udgøre +(i hvert fald en del af) sådan en centralisering. +Copyleft kan være relevant for kreativt arbejde, +da det både omhandler immateriel produktion +og produktion, der tager et opgør med kapitalistiske strukturer. +Copyleft kan tilmed have nytte +for den kollektive intelligens' udvikling +og udvidelsen af peer-produktion, +da det kan være en måde +at sikre non-hierarkiske ejendoms- og dermed produktionsstrukturer. +Måske kan vi endda anse Copyleft +som et af de værktøjer, den kollektive intelligens selv producerer +for at understøtte sin egen udvikling +og ikke bare som en udefrakommende hjælp. -- cgit v1.2.3