aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/sources.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'sources.md')
-rw-r--r--sources.md89
1 files changed, 0 insertions, 89 deletions
diff --git a/sources.md b/sources.md
deleted file mode 100644
index 3b641c4..0000000
--- a/sources.md
+++ /dev/null
@@ -1,89 +0,0 @@
-> "Information makes people want freedom."
-> [@Kelty2008, s. 118]
-
-## Om begrebet "Copyleft"
-
-"Copyleft" har to betydninger.
-I juridisk kontekst er det en samlebetegnelse
-for en type af juridiske instrumenter (licenser),
-udviklet blandt software-hackere 1980-erne
-og i nyere tid adopteret mere bredt også indenfor andre kreative kredse,
-med det formål at håndhæve og motivere kollektivt udviklede værker.
-Som moralfilosofisk begreb
-er copyleft et etisk princip
-om at abstrakte ting bør have kollektivt tilhørsforhold.
-Denne tekst beskæftiger sig med copyleft som moralfilosofisk begreb,
-når ikke andet er angivet.
-
-Selvom copyright historiefilosofik opstod i direkte tilknytning
-til væsentlige ændringer i amerikansk lovgivning
-om personlige rettigheder til abstrakte værker (immaterielret),
-så er begrebet moralfilosofisk forankret i kollektivt skabte værker,
-ikke individuelle rettigheder overfor eller ejerskab af værker:
-Betydningen af "fri" ved lanceringen af GNU EMACS i 1983
-var moralsk direkte knyttet til en form for kollektiv deltagelse,
-ikke monetært fri, og ej heller fri af ejerskab
-[@Kelty2008, s. 186, 191-192].
-
-Copyleft som etisk princip er altså *ikke*
-en konstruktion ovenpå intellektuel ejendomsret
-(det er copyleft licensering).
-Nogle argumenterer ligefrem for
-at intellektuel ejendomsret er en konstruktion
-ovenpå et mere mangfoldigt begreb om skabelse af immaterielle ting:
-
-> "The distinction between creating software and maintaining it
-> is a commercial fiction
-> driven in large part by the structure of intellectual property."
-> [@Kelty2008, s. 199]
-
-Copyleft omtales også som "share-alike",
-særligt promoveret af licens-portefølgen Creative Commons
-bl.a. anvendt akademisk som en del af Open Access
-[@deLaat2006].
-
-Christopher M. Kelty undersøger også mere bredt frihedsbegreber,
-hvor han bl.a. kommer ind på kollektiv frihed
-[@Kelty2014].
-
-## Det kollektive
-
-@Runge2006 argumenterer,
-at moderne immaterielret kræver en dybere reflektion
-over inklusion og eksklusion i forhold til innovation.
-
-@Zhu2013 argumenterer,
-at ordentlig juridisk håndtering af Copyleft-begrebet
-kræver inddragelse af Relationel kontraktteori.
-
-@Frega2019, kap. 5 kritiserer Habermas' teori om kommunikativ rationalitet
-for ikke at rumme andre kvaliteter ved fællesskabet
-end at være rum for samtalen,
-og favorierer i stedet Honneth.
-
-@Murray2005 undersøger empirisk eksempler på "dual-purpose ideas",
-hvor immaterielle ideer har anvendelse både kommercielt og indenfor forskning,
-og derfor på samme tid kan argumenteres at burde være et fælles gode
-og at burde bære en rettighedsbeskyttet vare.
-Undersøgelsen omfatter fænomenet "anti-commons effect",
-hvor traditionelt set fælles goder i stigende grad rettighedsbeskyttes.
-
-
-## Deleøkonomi som del af en social kontrakt
-
-@Hielscher2021 undersøger inddragelse af sociale platforme
-(Uber, Airbnb, Couchsurfing m.fl.)
-i en social kontrakt mellem ikke kun borgere og offentlige institutioner,
-men også firmaer som dynamisk præger den samlede kontrakt
-gennem deres tilbud om mere snævre aftaler direkte med borgerne.
-@Ghirlanda2024 kritiserer @Hielscher2021,
-og argumenterer for kooperativer fremfor kapitalistiske virksomheder
-som dynamisk katalysator i et sådan samlet kontraktsystem.
-
-## Kilder til kilder
-
-Kollektioner af relevante videnskabelige tekster:
-
- * <https://philpapers.org/browse/collective-responsibility/>
- * <https://plato.stanford.edu/entries/intellectual-property/#Bib>
- * <https://scholia.toolforge.org/topics/Q133475,Q1057599,Q4116870,Q4330222,Q264892,Q29556,Q9828451,Q232932,Q5500847,Q1938404,Q2277143,Q3782613,Q797769>