aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/plan-commons.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'plan-commons.md')
-rw-r--r--plan-commons.md46
1 files changed, 0 insertions, 46 deletions
diff --git a/plan-commons.md b/plan-commons.md
deleted file mode 100644
index 03860f8..0000000
--- a/plan-commons.md
+++ /dev/null
@@ -1,46 +0,0 @@
-Fællederne (the commons) er de ressourcer, som alle har adgang til.
-Et problem opstår, såfremt der sker et overforbrug af en sådan ressource,
-således at den mindskes eller helt forsvinder.
-Et eksempel på et sådant overforbrug er overfiskeri.
-Og spørgsmålet er så, hvad man stiller op med et sådant problem
-i form af overforbrug af en fælles ressource, som alle har adgang til.
-
-**Hvorledes bør vi tackle udfordringen "the tragedy of the commons",
-der handler om overforbrug af fælles ressourcer?**
-
-## Disposition
-
- 1. Redegørelse for fælled [@Frega2019, pp. 349-355] og the tragedy [via @Hofmeyr2025]
- 2. Kort redegørelse for kapitalistiske (ang. ejendomsret) konsekvenser for fællederne, jf. @Hofmeyr2025.
- 3. Introduktion af peer produktion og dettes potentielle løsning på de førnævnte problemer som teori for, hvordan fællederne bør behandles
- 4. Argumentationsanalyse (?)
- Altså: argumenter for fordelene ved peer production
- 1. Fra "the tragedy of the commons revisited" [@Hofmeyr2025]
- 2. Fra "commons-based peer production and virtue" [@Benkler2006]
- 3. Fra "Noosphere Rising" [@Peters2015]
- 5. Diskussion: Med afsæt i disse argumenter, hvordan bør vi tilgå fællederne (for at undgå the tragedy)?
- 6. Konklusion
-
-## Arbejdsspørgsmål
-
- * Bør et overforbrugsproblem løses ad politisk vej ved reguleringer?
- * Bør de fælles ressourcer privatiseres,
- således at private kan sørge for at administrere dem på bæredygtig vis?
- * Bør de fælles ressourcer ejes af fællesskaber eller samfund,
- der kan sørge for kollektivt at administrere dem på bæredygtig vis?
-
-## Opgaver forud for næste vejledermøde
-
- * Redegøre for udfordringen "the tragedy of the commons"
- * Redegøre for begrebet fælled
- * Diskutere arbejdsspørgsmål
-
-## Styrker
-
-Tager afsæt i tekster, som vi allerede har læst.
-
-## Svagheder
-
-Nogle kilder omhandler mere snævert *intellektuelle* fælleder,
-som ikke er meningsfuldt kan overforbruges
-(de er i stedet udfordret af "the tragedy of the *anticommons*").