aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/analysis-deontology.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'analysis-deontology.md')
-rw-r--r--analysis-deontology.md42
1 files changed, 3 insertions, 39 deletions
diff --git a/analysis-deontology.md b/analysis-deontology.md
index 6fde6d6..f8030f7 100644
--- a/analysis-deontology.md
+++ b/analysis-deontology.md
@@ -38,48 +38,13 @@ copyleft er det moralsk rigtige valg,
da det sikrer den sociale frihed
for fællesskabet af udviklere og brugere.
-Som vi tidligere har redegjort for,
-er non-copyleft og OSI mindre eksplicitte
-omkring, hvilke moralske principper, de stiller sig på,
-og kan endda siges at tage afstand til moraliteten ved fri software.
-**FIXME: "stiller sig på"?**
-**FIXME: kilde?**
-**FIXME: er der belæg for, at de *ikke* siger det?**
-Det betyder dog ikke,
-at deontologer ikke kan have nogen begrundelse for at vælge non-copyleft.
-Vi har før nævnt OSD-klausulen
-"No Discrimination Against Fields of Endeavor",
-der også sikrer, at programmet ikke kan begrænses fra proprietær anvendelse
-[@Chopra2008, s. 48].
-**FIXME: Uklart, hvorfor klausulen (som vist ikke er en klausul på dansk!) nævnes her (for den er netop, måske, kun *nævnt* tidligere).**
-**FIXME: "begrænses fra" er vist en dobbeltnægtelse.**
-@Chopra2008 nævner også en klausul I selve BSD-licensen,
-der forpligtiger til opretholdelsen af udvikleres ret
-til at tage deres egne valg om deres egen software
-[@Chopra2008, s. 61].
-**FIXME: Hvor på side 61 står der noget om BSD-licenser?**
-Det virker derfor oplagt for et deontologisk argument for non-copyleft,
-at begrunde sig ved et moralsk princip om privat frihed.
-**FIXME: Nej, klausulen giver **ikke** særlige friheder, og copyleft er **ikke** anti-commercielt.**
-Frihed for den enkelte udvikler til at tage sine egne valg,
-inklusive det at videreudvikle på en åben kode
-for derefter at lukke den.
-**FIXME: ikke defineret hvad der menes med "åben kode" eller at "lukke kode" (udfra empiri kan bruges "dele med/uden de fire friheder").**
-**FIXME: Er slaveri en frihed for slaveejeren? Er muliheden for at annullere andres frigivelse af *deres* kode en frihed.**
-Et intuitionistisk deontologisk standpunkt til fordel for non-copyleft
-kan altså være:
-non-copyleft er det moralsk rigtige valg,
-da det sikrer det enkeltes private frihed.
-
-For begge ovenstående standpunkter, kan potentielle indvendinger afvises
+For ovenstående standpunkt kan potentielle indvendinger afvises
udfra princippet om dobbelt effekt:
-Intentionelt **FIXME: at gøre hvad?** er moralsk vigtigere
+Intentionelt **FIXME: hvad?** er moralsk vigtigere
end eventuel utilsigtet skade forsaget af **FIXME: hvad?**.
Selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på,
at det har modvirket den sociale frihed,
at et bestemt program blev udgivet under copyleft-licens,
-eller det har modvirket privat frihed,
-at et program blev udgivet under non-copyleft-licens,
er det ikke nødvendigvis relevant.
Hvis udgiverne i disse eksempler
ikke rimeligt kunne have forudset de negative virkninger,
@@ -98,7 +63,6 @@ for fremtidige iterationer,
hvilket krænker den private frihed for fremtidige brugere,
der ellers kunne have videreudviklet koden.
**FIXME: ikke defineret hvad der menes med at "lukke koden" (udfra empiri kan bruges "dele uden de fire friheder").**
-**FIXME: Hvordan er en påstand om ikke-copyleft relevant for copyleft?**
I deontologisk teori
er det ikke konsekvenserne af handlingen, der er central,
men rettere den moralske agent,
@@ -110,4 +74,4 @@ og dermed krænker den private frihed,
så er det den sidste, der har handlet forkert,
snarere end den første.
**FIXME: ikke defineret hvad der menes med "lukker kode" (udfra empiri kan bruges "dele uden de fire friheder").**
-**FIXME: dette lyder som en analyse og afvisning af at bruge fri software *uden* copyleft, men synes ikke at sige noget om brug af copyleft.**
+**FIXME: Opsummering mangler: hvilken argument blev ovenfor analyseret frem?**