breaks: false
Gruppemøde: 6/9-24 kl. 10:00
- Gruppen skriver i Git/HedgeDoc (lærings eksperimenter).
- Crab Fit for planlægning, HUSK at sætte ind jeres aftaler, så vi kan navigere mødeplanlægning bedre.
- Matrix klienter, eksempelvis Element.io eller Nheko for kommunikation.
- Rotation af roller. Ian er facilitator (for nu).
- Næste gruppemøde er 11/9-24 kl. 12:00
- Projektets dimensioner er STS og TSA/D&K?
- Læs Dimensionskrav for STS dimensionen.
Vi tager udgangspunkt i Data (datasættet er ikke fastlåst, men indtil videre CO2)
Få styr på målgrupper, faggrupper, alm. befolkning, professionelle osv.
- Nogle målgrupper forstår bedre metan og co2 fremvist som co2 ekvivalenter, andre har brug for begge dele osv.
Teorier:
problem felt
data visualsering
Metoder:
Grundlæggende kigger vi efter 2 eller flere målgrupper, som data præsenteres for.
mere efter tereori og Data
Liste over litteratur fundet af Johan, slaaet op d. 16.09.2024:
-
The role of transportation in the persuasiveness of public narratives: Teori om narrativer i kommunikation og hvordan det er effektivt at 'transportere nogle ind i en historie'. Kunne vaere interessant at kigge paa ift en alternativ maade at kommunikere data paa istedet for grafer, tabeller osv.
-
A Conceptual Foundation for the Shannon-Weaver Model of Communication: Saa vidt jeg har forstaaet er det en kort artikkel der giver indblik i en saerlig maade at repraesentere teknisk videnskab paa. Kan sansynligvis give et godt teoretisk fundament men vil nok ogsaa skulle understoettes af flere teorier.
https://www.researchgate.net/profile/Sabah-Al-Fedaghi/publication/272964534_A_Conceptual_Foundation_for_the_Shannon-Weaver_Model_of_Communication/links/5644461708aef646e6ca787b/A-Conceptual-Foundation-for-the-Shannon-Weaver-Model-of-Communication.pdf
-
https://knowablemagazine.org/content/article/mind/2019/science-data-visualization : En artikel vi har laest i datavisualiseringskursus. Den giver en god oversigt over hvilke maader der er gode at praesentere data med og kan give en god indgangvinkel paa vores emne.
-
Principles of Effective Data Visualization: Ligesom nr. 3 er det en liste over principper i datavisualisering med vokus paa videnskabelig data. Vil nok ogsaa kunne give en god indgangsvinkel.https://www.cell.com/patterns/fulltext/S2666-3899(20)30189-6
-
Exploratory Data Analysis with MATLAB | Wendy L. Martinez, Angel R. Ma (kb.dk): Hvis vi har til hensigt at skulle lave noget dataanalyse er denne bog en guide til dette samt fortaeller den ogsaa om teorier indenfor emnet.
- Git + Radicle
- Licens
- ORCID
- Rækkefølge
- Korrespondence
Gruppemøde: 9/10-24 kl. 12:00
Antagelses/problemformulering:
Supplement kapital: hvad er Data? (Michael)
Teori
STS: Find teori der omhandler mennesker og data, Modellering
TSA: Teknologi analyse af data./ D&K: Modellerings teori
Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode
Analysemetode: Analyse af data
Semi-skrukturet Interviews teori/metode
Data fra RUC: studerende og administrationen
Hvordan teknologi bliver brugt til at formidle data? Mellem os og administrationen
Visual lag, lag bag ved det, det der ligger på serveren (1 og 0 på serveren)
Modeller som teknologi kan formidler mellem os og administrationen
(Er der en manglede belysning af strukturel problem ved genbrug af data?)
Hvorfor er det et problem??
To faggruppe
Løs notere:
åbenhed videnskab -> bliver kapitaliseret, interoperability
der er to gruppe der snakker forbi hinanden
hvordan kan de interaktivere med hinanden
Felt: Data (Dele af videnskab og fakta).
Hvordan Data(objekt/teknologi) interagerer med forskellige grupper og hvordan de modellerer den data forskelligt.
Spørgeskema interviews: kan de genkende hinanden?
Hvordan kan en teknologi (RDF) hjælpe med at se hinanden.
- Kan de gruppe se hinanden se dem bedre eller dårligere
Problemfelt: Tracking cookies og sociale klasser
Tracking cookies er en udbredt teknologi på internettet, der bruges til at indsamle data om brugeres adfærd med henblik på målrettet reklame og skræddersyede onlineoplevelser. Selvom cookies er en essentiel del af den digitale økonomi, rejser de også vigtige spørgsmål om privatlivets fred og brugerens kontrol over egne data (Masur et al., 2019) (skal have alternativ kilde da denne ikke virker til at eksistere).
I en stadig mere digitaliseret verden er det blevet klart, at ikke alle brugere forholder sig til tracking cookies på samme måde, hvilket kan hænge sammen med både teknologisk forståelse og socioøkonomiske faktorer (Turow et al., 2015).
En central udfordring er, at folk med færre økonomiske midler ofte står over for et digitalt dilemma: Mange af de gratis tjenester på internettet er kun tilgængelige, hvis man accepterer at afgive sine data. Alternativet til gratis tjenester er ofte betalte premium-løsninger, som er uden dataindsamling, men disse er ikke nødvendigvis tilgængelige for alle (Federal Trade Commission, 2019). Denne dynamik skaber en situation, hvor individer fra lavere sociale klasser i højere grad er tvunget til at acceptere tracking cookies, da de ikke har råd til at vælge privatlivsbeskyttende alternativer (Turow et al, 2015).
Dette fører til en ulighed i digital autonomi, hvor individets sociale klasse kan være bestemmende for graden af kontrol over eget privatliv.
Denne problemstilling åbner op for spørgsmål om, hvordan teknologiske værktøjer som tracking cookies kan forstærke eksisterende sociale uligheder. Det er derfor vigtigt at undersøge de samfundsmæssige og økonomiske mekanismer, der driver accepten af tracking cookies, samt hvilke konsekvenser det har for forskellige befolkningsgrupper.
Kilder:
Turow, J., Hennessy, M., & Draper, N. (2015). The tradeoff fallacy: How marketers are misrepresenting American consumers and opening them up to exploitation. Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania.
Federal Trade Commission. (2019). Do you get what you pay for? Comparing the privacy behaviors of free vs. paid apps. FTC PrivacyCon. https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_events/1415032/privacycon2019_s3a_ftc_privacy_behavior_of_free_vs_paid_apps.pdf
Problemformulering:
Hvordan kan brugen af tracking cookies bidrage til at forstærke eller udfordre eksisterende uligheder i digital dannelse og privatlivsbeskyttelse på tværs af sociale klasser?
o Formuleringens fokus er bred og undersøger, hvordan cookies både kan fungere som et teknologisk værktøj, der kan forstærke uligheder, men måske også som et redskab, der kan udfordre eller skabe opmærksomhed omkring disse uligheder.
- Arbejdsspørgsmål:
Redegørende:
o Hvad er tracking cookies teknisk set, og hvordan fungerer de i praksis?
- Dette spørgsmål kan bidrage til en grundlæggende forståelse af, hvad tracking cookies er, og hvordan de bruges af websites til at indsamle og behandle brugerdata.
o Hvilken rolle spiller tracking cookies i den digitale økonomi, og hvordan påvirker de brugerens oplevelse og privatliv?
- Dette spørgsmål redegør for cookies' rolle i at skabe værdi for virksomheder og giver indsigt i de økonomiske incitamenter bag deres brug.
Analyserende spørgsmål:
o Hvordan kan sociale klasser påvirke individers viden om og holdninger til tracking cookies og deres evne til at beskytte deres privatliv online?
- Dette spørgsmål analyserer forskelle mellem sociale grupper med hensyn til digital dannelse og teknologisk forståelse.
o Hvordan kan det at have adgang til betalte tjenester (som undgår cookies) fremme ulighed i forhold til digital privatlivsbeskyttelse?
- Dette spørgsmål analyserer, hvordan økonomisk ulighed spiller ind på, hvem der har råd til at beskytte deres data mod sporing, og hvordan dette påvirker privatlivsbeskyttelse.
o Hvordan kan virksomheder eller regeringer bidrage til at mindske de uligheder, som tracking cookies kan forårsage?
- Dette spørgsmål går i dybden med mulige politiske eller teknologiske løsninger, der kunne hjælpe med at beskytte brugere fra alle sociale klasser mod uønsket dataindsamling.
Perspektiverende spørgsmål:
o Hvordan kunne fremtidige teknologier eller lovgivning, såsom GDPR, udfordre eller ændre den nuværende brug af tracking cookies og deres indvirkning på sociale klasser?
- Dette spørgsmål ser på den potentielle udvikling af privatlivslovgivning og teknologi og deres rolle i at afhjælpe uligheder i privatlivsbeskyttelse.
o I hvilken grad kan tracking cookies bruges til at skabe opmærksomhed omkring digitale uligheder, og hvordan kan teknologien omformes for at styrke digital dannelse på tværs af samfundet?
- Dette spørgsmål kan bruges til at diskutere, hvordan tracking cookies ikke nødvendigvis kun forstærker uligheder, men også kan bruges til at sætte fokus på problematikken og potentielt ændre praksis.
Alternative problemformuleringer:
-
Hvordan påvirker socioøkonomiske faktorer individers holdninger til og accept af tracking cookies, og hvilke konsekvenser har dette for digital ulighed i samfundet?
o Denne problemformulering vil fokusere på at undersøge den socioøkonomiske dimension af cookies, samt hvordan disse påvirker digitale rettigheder og autonomi.
-
I hvilket omfang påvirker manglende adgang til betalte online-tjenester individer fra lavere sociale klasser til at acceptere tracking cookies, og hvilke følger har dette for deres digitale privatliv?
o Denne vinkel vil gå mere i dybden med, hvordan økonomisk ulighed driver adfærden omkring brug af cookies og dataindsamling.
-
Hvordan har EU-lovgivningen om valg af cookies påvirket folks forhold til privatliv på internettet?
-
Er folk generelt blevet mere bevidste om, hvad det vil sige at acceptere cookies, herunder de forskellige typer cookies?
Hvordan har lovgivningen om samtykke til cookies påvirket diskursen om digital sikkerhed/privatliv?
Hvad er cookies og hvordan fungerer de i praksis?
Vi kigger på aktør-netværk og magt-teori med udgangspunkt i kritisk teori
Vi undersøger det sociotekniske netværk der udgør cookies (og evt. diskursen om cookies),
for derefter at foretage en magtanalyse med udgangspunkt i kritisk teori,
for at afdække de uligheder i magt der udgør netværket.
Vi udelukker postfænomenologi