--- title: problemformuleringer subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? format: revealjs: slide-level: 5 navigation-mode: grid slide-number: true preview-links: auto --- # Flere bud * * Tidsmiljøer * APA i Moodle ## Forankringer Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? * **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier * **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi * **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier **Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med # Tidsmiljøer ## Tidsmiljøer - forankringer Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? * **Produkt (TSA)**: Datamodel *anvendt* som videnskabeligt redskab * **Påvirkning (STS)**: Formidling af tidsmiljøer med og uden model * **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer **Data**: Identificering af begreber i teori for tidsmiljø # APA-kilder i Moodle ## APA-kilder i Moodle - forankringer Hvor APA-agtige er kilder i Moodle, og hvordan påvirker det læring? * **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) * **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb * **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation **Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider ### APA i Moodle - problemfelt På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] stillede en studerende det forslag, at VIP'ere skal følge APA-standarden for kildehenvisninger på Moodle, Motivet for forslaget var en påstånd om, at formidlingen på Moodle generelt er rodet. Rådets respons nævner ikke APA, og synes at antyde, at hvad der opleves som rod har pædagogisk værdi. [HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" ### APA i Moodle - problem {.smaller} **Hvordan kan kildereferencer anskues som mere eller mindre "APA-agtige"?** (Svar: Ved at designe en graduerbar model for APA-notation) **Hvor APA-agtige er kildehenvisninger på HumTek-23's Moodle-sider?** (Svar: under middel) **Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** (Svar: Orden kan styrke fokus på *indhold* fremfor *form* af det formidlede) (Svar: Orden kan misforstås som for stiv ogfacit-orienteret formidling) (Svar: Rod kan invitere til nysgerrighed) (Svar: Rod kan distrahere fra *relevant* nysgerrighed) ### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} > Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide > i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. > > Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, > får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, > med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, > og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer > (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!). > > Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), > at forelæsere følger APA styleguide > i opsætning af litteraturlister i Moodle. > Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet > med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. > [kilde: [HumTekBach_2024]] ### APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} > Det kan være en fordel for de studerende, > hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. > Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- > der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. > Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det. > > I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, > så er det meningen, > at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, > så der kan kritikken ikke imødekommes. > [kilde: [FIXME]]