From dae8351eeb9136fe0f9f07d604c381ac5514554b Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 13 Oct 2024 11:30:24 +0200 Subject: add presentation on choice of problem --- data/problemer.qmd | 113 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 113 insertions(+) create mode 100644 data/problemer.qmd (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd new file mode 100644 index 0000000..9721fcc --- /dev/null +++ b/data/problemer.qmd @@ -0,0 +1,113 @@ +--- +title: problemformuleringer +subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? +format: + revealjs: + slide-level: 5 + navigation-mode: grid + slide-number: true + preview-links: auto +--- + +# Flere bud + +* +* Tidsmiljøer +* APA i Moodle + +## Forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier +* **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi +* **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier + +**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med + + +# Tidsmiljøer + +## Tidsmiljøer - forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Produkt (TSA)**: Datamodel *anvendt* som videnskabeligt redskab +* **Påvirkning (STS)**: Formidling af tidsmiljøer med og uden model +* **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer + +**Data**: Identificering af begreber i teori for tidsmiljø + +# APA-kilder i Moodle + +## APA-kilder i Moodle - forankringer + +Hvor APA-agtige er kilder i Moodle, og hvordan påvirker det læring? + +* **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) +* **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb +* **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation + +**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider + +### APA i Moodle - problemfelt + +På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] +stillede en studerende det forslag, +at VIP'ere skal følge APA-standarden for kildehenvisninger på Moodle, +Motivet for forslaget var en påstånd om, +at formidlingen på Moodle generelt er rodet. + +Rådets respons nævner ikke APA, +og synes at antyde, at hvad der opleves som rod har pædagogisk værdi. + +[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 + "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" + +### APA i Moodle - problem {.smaller} + +**Hvordan kan kildereferencer anskues som mere eller mindre "APA-agtige"?** +(Svar: Ved at designe en graduerbar model for APA-notation) + +**Hvor APA-agtige er kildehenvisninger på HumTek-23's Moodle-sider?** +(Svar: under middel) + +**Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** +(Svar: Orden kan styrke fokus på *indhold* fremfor *form* af det formidlede) +(Svar: Orden kan misforstås som for stiv ogfacit-orienteret formidling) +(Svar: Rod kan invitere til nysgerrighed) +(Svar: Rod kan distrahere fra *relevant* nysgerrighed) + +### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} + +> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. +> +> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, +> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, +> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, +> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer +> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!). +> +> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), +> at forelæsere følger APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i Moodle. +> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet +> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. +> [kilde: [HumTekBach_2024]] + +### APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} + +> Det kan være en fordel for de studerende, +> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. +> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- +> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. +> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det. +> +> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, +> så er det meningen, +> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, +> så der kan kritikken ikke imødekommes. +> [kilde: [FIXME]] -- cgit v1.2.3 From 4234e25c2f4bf526187296cc382054b1c599b5b1 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 10:46:04 +0200 Subject: add Studietrivsel; use notes --- data/problemer.qmd | 89 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++------------- 1 file changed, 68 insertions(+), 21 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index 9721fcc..8591f28 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -11,9 +11,9 @@ format: # Flere bud -* +* Studietrivsel * Tidsmiljøer -* APA i Moodle +* ... ## Forankringer @@ -23,9 +23,40 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? * **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier * **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi * **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier +* (**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med) -**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med +# Studietrivsel +... + +## Studietrivsel - forankringer + +Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke +genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? + +* **Produkt (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Påvirkning (STS)**: Trivselsforståelser med og uden modeller +* **Proces (D&K)**: Modeller af studietrivsel +* (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser) + +## Tidsmiljøer - problemfelt + +... + +## Tidsmiljøer - problem {.smaller} + +Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, +ud fra andre gruppers viden? + + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: # Tidsmiljøer @@ -34,23 +65,38 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? -* **Produkt (TSA)**: Datamodel *anvendt* som videnskabeligt redskab -* **Påvirkning (STS)**: Formidling af tidsmiljøer med og uden model +* **Produkt (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Påvirkning (STS)**: Tidsmiljøformidling med og uden model * **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer +* (**Data**: Begreber i teori for tidsmiljø) + +## Tidsmiljøer - problemfelt + +... + +## Tidsmiljøer - problem {.smaller} -**Data**: Identificering af begreber i teori for tidsmiljø + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: # APA-kilder i Moodle ## APA-kilder i Moodle - forankringer -Hvor APA-agtige er kilder i Moodle, og hvordan påvirker det læring? +Hvor APA-agtige er kilder i HumTek-23 Moodle-sider, +og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? * **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) * **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb * **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation - -**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider +* (**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider) ### APA i Moodle - problemfelt @@ -61,24 +107,25 @@ Motivet for forslaget var en påstånd om, at formidlingen på Moodle generelt er rodet. Rådets respons nævner ikke APA, -og synes at antyde, at hvad der opleves som rod har pædagogisk værdi. +og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. [HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" -### APA i Moodle - problem {.smaller} - -**Hvordan kan kildereferencer anskues som mere eller mindre "APA-agtige"?** -(Svar: Ved at designe en graduerbar model for APA-notation) +### APA i Moodle - problem -**Hvor APA-agtige er kildehenvisninger på HumTek-23's Moodle-sider?** -(Svar: under middel) + 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?** + 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?** + 3. **Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** -**Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** -(Svar: Orden kan styrke fokus på *indhold* fremfor *form* af det formidlede) -(Svar: Orden kan misforstås som for stiv ogfacit-orienteret formidling) -(Svar: Rod kan invitere til nysgerrighed) -(Svar: Rod kan distrahere fra *relevant* nysgerrighed) +::: {.notes} + 1. vha. model for APA's komponenter + 2. under middel + 3. Orden kan fremhæve *indhold* + Orden kan associere facitliste + Rod kan invitere til nysgerrighed + Rod kan distrahere +::: ### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} -- cgit v1.2.3 From a6b63a64b39bc2cb996d9c60faf16ce77b830d1c Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:22:22 +0200 Subject: add author metadata --- data/problemer.qmd | 21 +++++++++++++++++++++ 1 file changed, 21 insertions(+) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index 8591f28..ae510cf 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -1,6 +1,27 @@ --- title: problemformuleringer subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? +author: +- name: Jonas Smedegaard + orcid: 0009-0009-1037-0180 + url: https://dr.jones.dk/info + email: dr@jones.dk + affiliation: + - ref: bp3data + - ref: imt +affiliations: +- id: bp3data + name: Projektgruppe V2427355068 +- id: imt + name: Roskilde Universitet + department: Institut for Mennesker og Teknologi + city: Roskilde + postal-code: 4000 + country: Denmark + url: https://ruc.dk/institut-mennesker-og-teknologi + isni: 0000 0001 0672 1325 + ror: 014axpa37 +date: 2024-10-14 format: revealjs: slide-level: 5 -- cgit v1.2.3 From 7256f747f2d62eb045d547c114a3e2f36d1277fb Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:30:15 +0200 Subject: fix headlines; consistently talk about bibliography (not citation) --- data/problemer.qmd | 20 +++++++++----------- 1 file changed, 9 insertions(+), 11 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index ae510cf..cfa3f91 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -48,8 +48,6 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? # Studietrivsel -... - ## Studietrivsel - forankringer Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke @@ -60,11 +58,11 @@ genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? * **Proces (D&K)**: Modeller af studietrivsel * (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser) -## Tidsmiljøer - problemfelt +## Studietrivsel - problemfelt ... -## Tidsmiljøer - problem {.smaller} +## Studietrivsel - problem {.smaller} Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, ud fra andre gruppers viden? @@ -107,23 +105,23 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? 3. ... ::: -# APA-kilder i Moodle +# APA i Moodle -## APA-kilder i Moodle - forankringer +## APA i Moodle - forankringer -Hvor APA-agtige er kilder i HumTek-23 Moodle-sider, +Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider, og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? * **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) * **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb -* **Proces (D&K)**: Variabel model af APA's kildenotation -* (**Data**: Kildereferencer i HumTek-23's Moodle-sider) +* **Proces (D&K)**: Model for APA kildenotation +* (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider) ### APA i Moodle - problemfelt På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] stillede en studerende det forslag, -at VIP'ere skal følge APA-standarden for kildehenvisninger på Moodle, +at VIP'ere skal følge APA-standarden for litteraturlister på Moodle. Motivet for forslaget var en påstånd om, at formidlingen på Moodle generelt er rodet. @@ -137,7 +135,7 @@ og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?** 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?** - 3. **Hvordan kan notation af kildereferencer påvirke læring?** + 3. **Hvordan kan notation af litteraturlister påvirke læring?** ::: {.notes} 1. vha. model for APA's komponenter -- cgit v1.2.3 From 20d10e40826b82f5e7531659c9edbad302364386 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:36:43 +0200 Subject: fix generalise example anchoring text --- data/problemer.qmd | 3 +-- 1 file changed, 1 insertion(+), 2 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index cfa3f91..5ccadbc 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -38,8 +38,7 @@ format: ## Forankringer -Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke -formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? +Opsummering af det undersøgte problem. * **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier * **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi -- cgit v1.2.3 From 743ed47ffb5d663f7440f43158887f74590f390e Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:45:33 +0200 Subject: rephrase anchoring dimensions --- data/problemer.qmd | 24 ++++++++++++------------ 1 file changed, 12 insertions(+), 12 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index 5ccadbc..3cfdcd4 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -40,9 +40,9 @@ format: Opsummering af det undersøgte problem. -* **Produkt (TSA)**: Funktionalitet af og mellem teknologier -* **Påvirkning (STS)**: Samspil mellem mennesker og teknologi -* **Proces (D&K)**: Skabelse af og med teknologier +* **Redskab (TSA)**: En teknologis indre og ydre funktionalitet +* **Samspil (M&T)**: Samspil mellem mennesker og teknologi +* **Skabelse (D&K)**: Skabelse af og med teknologier * (**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med) # Studietrivsel @@ -52,9 +52,9 @@ Opsummering af det undersøgte problem. Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? -* **Produkt (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab -* **Påvirkning (STS)**: Trivselsforståelser med og uden modeller -* **Proces (D&K)**: Modeller af studietrivsel +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Trivselsforståelser med og uden modeller +* **Skabelse (D&K)**: Modeller af studietrivsel * (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser) ## Studietrivsel - problemfelt @@ -83,9 +83,9 @@ ud fra andre gruppers viden? Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? -* **Produkt (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab -* **Påvirkning (STS)**: Tidsmiljøformidling med og uden model -* **Proces (D&K)**: Model af tidsmiljøer +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Tidsmiljøformidling med og uden model +* **Skabelse (D&K)**: Model af tidsmiljøer * (**Data**: Begreber i teori for tidsmiljø) ## Tidsmiljøer - problemfelt @@ -111,9 +111,9 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider, og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? -* **Produkt (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) -* **Påvirkning (STS)**: Formidling og/eller læringsgreb -* **Proces (D&K)**: Model for APA kildenotation +* **Redskab (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) +* **Samspil (M&T)**: Formidling og/eller læringsgreb +* **Skabelse (D&K)**: Model for APA kildenotation * (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider) ### APA i Moodle - problemfelt -- cgit v1.2.3 From 1aea820566b905ff0a319fe3ee05722864118208 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:52:35 +0200 Subject: stop make problem slide smaller (answers moved to notes instead) --- data/problemer.qmd | 4 ++-- 1 file changed, 2 insertions(+), 2 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index 3cfdcd4..a615879 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -61,7 +61,7 @@ genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? ... -## Studietrivsel - problem {.smaller} +## Studietrivsel - problem Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, ud fra andre gruppers viden? @@ -92,7 +92,7 @@ formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? ... -## Tidsmiljøer - problem {.smaller} +## Tidsmiljøer - problem 1. **Hvordan ...** 2. **Hvor ...** -- cgit v1.2.3 From 03405367520054b915290ae73b58501132441a39 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 14 Oct 2024 11:57:17 +0200 Subject: adjust slide levels --- data/problemer.qmd | 10 +++++----- 1 file changed, 5 insertions(+), 5 deletions(-) (limited to 'data/problemer.qmd') diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd index a615879..35ffb0d 100644 --- a/data/problemer.qmd +++ b/data/problemer.qmd @@ -24,7 +24,7 @@ affiliations: date: 2024-10-14 format: revealjs: - slide-level: 5 + slide-level: 2 navigation-mode: grid slide-number: true preview-links: auto @@ -116,7 +116,7 @@ og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? * **Skabelse (D&K)**: Model for APA kildenotation * (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider) -### APA i Moodle - problemfelt +## APA i Moodle - problemfelt På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] stillede en studerende det forslag, @@ -130,7 +130,7 @@ og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. [HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" -### APA i Moodle - problem +## APA i Moodle - problem 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?** 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?** @@ -145,7 +145,7 @@ og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. Rod kan distrahere ::: -### APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} +## APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} > Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide > i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. @@ -163,7 +163,7 @@ og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. > med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. > [kilde: [HumTekBach_2024]] -### APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} +## APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} > Det kan være en fordel for de studerende, > hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. -- cgit v1.2.3