From 2b9e9adbcb7c8e53d1c4abce914cf9ff28a1a7d3 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 29 Oct 2024 23:45:01 +0100 Subject: restructure --- _NOTES.qmd | 475 ++++++++++++++++++++++--------------------------------------- 1 file changed, 174 insertions(+), 301 deletions(-) diff --git a/_NOTES.qmd b/_NOTES.qmd index 513cbf2..e22d48a 100644 --- a/_NOTES.qmd +++ b/_NOTES.qmd @@ -1,170 +1,39 @@ --- breaks: false - ---- -# Gruppemøde: 6/9-24 kl. 10:00 -- Gruppen skriver i Git/HedgeDoc (lærings eksperimenter). -- Crab Fit for planlægning, HUSK at sætte ind jeres aftaler, så vi kan navigere mødeplanlægning bedre. -- Matrix klienter, eksempelvis Element.io eller Nheko for kommunikation. -- Rotation af roller. Ian er facilitator (for nu). -- Næste gruppemøde er 11/9-24 kl. 12:00 -- Projektets dimensioner er STS og TSA/D&K? -- Læs Dimensionskrav for STS dimensionen. - - ---- - -Vi tager udgangspunkt i Data (datasættet er ikke fastlåst, men indtil videre CO2) - -Få styr på målgrupper, faggrupper, alm. befolkning, professionelle osv. -- Nogle målgrupper forstår bedre metan og co2 fremvist som co2 ekvivalenter, andre har brug for begge dele osv. - - -Teorier: - -problem felt - -data visualsering - -Metoder: - -Grundlæggende kigger vi efter 2 eller flere målgrupper, som data præsenteres for. - -mere efter tereori og Data - ---- -Liste over litteratur fundet af Johan, slaaet op d. 16.09.2024: - -1. **The role of transportation in the persuasiveness of public narratives**: Teori om narrativer i kommunikation og hvordan det er effektivt at 'transportere nogle ind i en historie'. Kunne vaere interessant at kigge paa ift en alternativ maade at kommunikere data paa istedet for grafer, tabeller osv. - -2. **A Conceptual Foundation for the Shannon-Weaver Model of Communication**: Saa vidt jeg har forstaaet er det en kort artikkel der giver indblik i en saerlig maade at repraesentere teknisk videnskab paa. Kan sansynligvis give et godt teoretisk fundament men vil nok ogsaa skulle understoettes af flere teorier. -https://www.researchgate.net/profile/Sabah-Al-Fedaghi/publication/272964534_A_Conceptual_Foundation_for_the_Shannon-Weaver_Model_of_Communication/links/5644461708aef646e6ca787b/A-Conceptual-Foundation-for-the-Shannon-Weaver-Model-of-Communication.pdf - -3. https://knowablemagazine.org/content/article/mind/2019/science-data-visualization : En artikel vi har laest i datavisualiseringskursus. Den giver en god oversigt over hvilke maader der er gode at praesentere data med og kan give en god indgangvinkel paa vores emne. - -4. **Principles of Effective Data Visualization**: Ligesom nr. 3 er det en liste over principper i datavisualisering med vokus paa videnskabelig data. Vil nok ogsaa kunne give en god indgangsvinkel.https://www.cell.com/patterns/fulltext/S2666-3899(20)30189-6 - -5. **Exploratory Data Analysis with MATLAB | Wendy L. Martinez, Angel R. Ma (kb.dk)**: Hvis vi har til hensigt at skulle lave noget dataanalyse er denne bog en guide til dette samt fortaeller den ogsaa om teorier indenfor emnet. ---- - ---- - -* Git + Radicle -* Licens -* ORCID -* Rækkefølge -* Korrespondence - ---- --- -# Gruppemøde: 9/10-24 kl. 12:00 - -Antagelses/problemformulering: -Supplement kapital: hvad er Data? (Michael) - -Teori -STS: Find teori der omhandler mennesker og data, Modellering -TSA: Teknologi analyse af data./ D&K: Modellerings teori -Metode: -kvantitativ og kvalitativ metode -Analysemetode: Analyse af data -Semi-skrukturet Interviews teori/metode - -Data fra RUC: studerende og administrationen - -Hvordan teknologi bliver brugt til at formidle data? Mellem os og administrationen -Visual lag, lag bag ved det, det der ligger på serveren (1 og 0 på serveren) - -Modeller som teknologi kan formidler mellem os og administrationen - -(Er der en manglede belysning af strukturel problem ved genbrug af data?) -Hvorfor er det et problem?? - -To faggruppe -Løs notere: -åbenhed videnskab -> bliver kapitaliseret, interoperability - -der er to gruppe der snakker forbi hinanden -hvordan kan de interaktivere med hinanden - ----- - -Felt: Data (Dele af videnskab og fakta). -Hvordan Data(objekt/teknologi) interagerer med forskellige grupper og hvordan de modellerer den data forskelligt. - -Spørgeskema interviews: kan de genkende hinanden? -Hvordan kan en teknologi (RDF) hjælpe med at se hinanden. - -* Kan de gruppe se hinanden se dem bedre eller dårligere - ----- -## Problemfelt: Tracking cookies og sociale klasser +Konverter kilder til korrekt format -Tracking cookies er en udbredt teknologi på internettet, der bruges til at indsamle data om brugeres adfærd med henblik på målrettet reklame og skræddersyede onlineoplevelser. Selvom cookies er en essentiel del af den digitale økonomi, rejser de også vigtige spørgsmål om privatlivets fred og brugerens kontrol over egne data (Masur et al., 2019) (skal have alternativ kilde da denne ikke virker til at eksistere).\ -I en stadig mere digitaliseret verden er det blevet klart, at ikke alle brugere forholder sig til tracking cookies på samme måde, hvilket kan hænge sammen med både teknologisk forståelse og socioøkonomiske faktorer (Turow et al., 2015).\ -En central udfordring er, at folk med færre økonomiske midler ofte står over for et digitalt dilemma: Mange af de gratis tjenester på internettet er kun tilgængelige, hvis man accepterer at afgive sine data. Alternativet til gratis tjenester er ofte betalte premium-løsninger, som er uden dataindsamling, men disse er ikke nødvendigvis tilgængelige for alle (Federal Trade Commission, 2019).\ -Denne dynamik skaber en situation, hvor individer fra lavere sociale klasser i højere grad er tvunget til at acceptere tracking cookies, da de ikke har råd til at vælge privatlivsbeskyttende alternativer (Turow et al, 2015).\ -Dette fører til en ulighed i digital autonomi, hvor individets sociale klasse kan være bestemmende for graden af kontrol over eget privatliv. -Denne problemstilling åbner op for spørgsmål om, hvordan teknologiske værktøjer som tracking cookies kan forstærke eksisterende sociale uligheder. Det er derfor vigtigt at undersøge de samfundsmæssige og økonomiske mekanismer, der driver accepten af tracking cookies, samt hvilke konsekvenser det har for forskellige befolkningsgrupper. +Ret kapitel om interviewmetode +## Abstract -### Kilder: -Turow, J., Hennessy, M., & Draper, N. (2015). *The tradeoff fallacy: How marketers are misrepresenting American consumers and opening them up to exploitation.* Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. - -Federal Trade Commission. (2019). *Do you get what you pay for? Comparing the privacy behaviors of free vs. paid apps.* FTC PrivacyCon. https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_events/1415032/privacycon2019_s3a_ftc_privacy_behavior_of_free_vs_paid_apps.pdf - -2. Arbejdsspørgsmål: - -#### Redegørende: - -o Hvad er tracking cookies teknisk set, og hvordan fungerer de i praksis? -1. Dette spørgsmål kan bidrage til en grundlæggende forståelse af, hvad tracking cookies er, og hvordan de bruges af websites til at indsamle og behandle brugerdata. - -o Hvilken rolle spiller tracking cookies i den digitale økonomi, og hvordan påvirker de brugerens oplevelse og privatliv? -1. Dette spørgsmål redegør for cookies' rolle i at skabe værdi for virksomheder og giver indsigt i de økonomiske incitamenter bag deres brug. - - -#### Analyserende spørgsmål: -o Hvordan kan sociale klasser påvirke individers viden om og holdninger til tracking cookies og deres evne til at beskytte deres privatliv online? -1. Dette spørgsmål analyserer forskelle mellem sociale grupper med hensyn til digital dannelse og teknologisk forståelse. - -o Hvordan kan det at have adgang til betalte tjenester (som undgår cookies) fremme ulighed i forhold til digital privatlivsbeskyttelse? -1. Dette spørgsmål analyserer, hvordan økonomisk ulighed spiller ind på, hvem der har råd til at beskytte deres data mod sporing, og hvordan dette påvirker privatlivsbeskyttelse. - -o Hvordan kan virksomheder eller regeringer bidrage til at mindske de uligheder, som tracking cookies kan forårsage? -1. Dette spørgsmål går i dybden med mulige politiske eller teknologiske løsninger, der kunne hjælpe med at beskytte brugere fra alle sociale klasser mod uønsket dataindsamling. +## Forside +![](https://pad.degrowth.net/uploads/10cfdc12-0207-4190-9d51-851c8a978256.png) -#### Perspektiverende spørgsmål: -1. Hvordan kunne fremtidige teknologier eller lovgivning, såsom GDPR, udfordre eller ændre den nuværende brug af tracking cookies og deres indvirkning på sociale klasser? - * Dette spørgsmål ser på den potentielle udvikling af privatlivslovgivning og teknologi og deres rolle i at afhjælpe uligheder i privatlivsbeskyttelse. -2. I hvilken grad kan tracking cookies bruges til at skabe opmærksomhed omkring digitale uligheder, og hvordan kan teknologien omformes for at styrke digital dannelse på tværs af samfundet? - * Dette spørgsmål kan bruges til at diskutere, hvordan tracking cookies ikke nødvendigvis kun forstærker uligheder, men også kan bruges til at sætte fokus på problematikken og potentielt ændre praksis. +Roskilde Universitet +3. Semester -Alternative problemformuleringer: +Gruppe nr.: V2427355A099 -1. Hvordan påvirker socioøkonomiske faktorer individers holdninger til og accept af tracking cookies, og hvilke konsekvenser har dette for digital ulighed i samfundet? - * Denne problemformulering vil fokusere på at undersøge den socioøkonomiske dimension af cookies, samt hvordan disse påvirker digitale rettigheder og autonomi. -2. I hvilket omfang påvirker manglende adgang til betalte online-tjenester individer fra lavere sociale klasser til at acceptere tracking cookies, og hvilke følger har dette for deres digitale privatliv? - * Denne vinkel vil gå mere i dybden med, hvordan økonomisk ulighed driver adfærden omkring brug af cookies og dataindsamling. +Projekttitel: +Gruppe medlemmer:\ +Jonas Smedegaard - [stud-jonasj@ruc.dk](stud-jonasj@ruc.dk)\ +Johan Aksel Maribo Andreasen - [stud-maribo@ruc.dk](stud-maribo@ruc.dk)\ +William John Brown - [stud-wjb@ruc.dk](stud-wjb@ruc.dk)\ +Michael Andersen - [stud-mican@ruc.dk](stud-jonasj@ruc.dk) -1. Hvordan har EU-lovgivningen om valg af cookies påvirket folks forhold til privatliv på internettet? -2. Er folk generelt blevet mere bevidste om, hvad det vil sige at acceptere cookies, herunder de forskellige typer cookies? +Vejleder: Sune Stoustrup - [sunest@ruc.dk](sunest@ruc.dk) -Stage 1: Focus upon a social wrong, in its semiotic aspects. -Stage 2: Identify obstacles to addressing the social wrong. -Stage 3: Consider whether the social order ‘needs’ the social wrong. -Stage 4: Identify possible ways past the obstacles. +Dato: 30/10 - 2024 -## Abstract +## Indholdsfortegnelse -## Forside -## Indholdsfortegnelse ## Status @@ -187,7 +56,7 @@ lyder således: den anden, som lægger større vægt på påvirkningen af cookiebannere generelt på de studerende, lyder således: ->**hvordan har lovgivningen om samtykke til cookies påvirket individers følelse af digital autonomi, +>**hvordan har lovgivningen om samtykke til cookies påvirket individers oplevelse af digital autonomi, >og hvor meget af den påvirkning er reel frem for et legitimerende røgslør?** vi er også åbne for en formulering, @@ -221,23 +90,6 @@ og derefter generere en automatisk indholdsfortegnelse. Derfor har vi bestrebt os efter at udforme dokumentet så tæt på den endelige form som muligt (status osv. undtaget). -Semesterbinding: Vores forklaring om vores valg af hvilke dimensioner vores projekt forholder sig til, Hvor STS er vores primære dimension for projektet. Vi har valgt TSA som vores anden dimension og Kommer også ind på hvilken videnskabsteori vi knytter projektet til. - -Problemfelt: En specifik undersøgelse på området med cookies som fokus på teknologien og eventuelt Mennesket interaktion med cookies, Mennesker viden, holdninger og/eller følelser angående deres digitale autonomi og/eller virksomheders dataindsamling via cookies. -Problemformulering: En præcis og dybdegående problemstilling grundet i projektets problemfelt, som kan lede til en besvarelse til vores rapport. I de senere faser vil får begrænset problemområdet og give den endelige skruktur til projektrapporten. - -Teori: Afsnit om hvilke teorier der er anvendt, som er grundlagt i vores dimensioner for projektet. Alt efter om vi vælger om projektet omhandler hvordan virksomheder anvender cookies til at legitimere dataindsamling og hvordan den offentlige diskurs om digital autonomi bliver påvirket. Hvis vi vælger i stedet for at have fokus på hvordan lovgivningen om samtykke til cookies påvirker menneskers følelser om vores digitale autonomi, vil vores teori ændre sig. Her ville der være en yderligere uddybet forklaring af vores videnskabsteori. - -Metode: Vores valg af forskningsmetoder og hvordan vi har indsamlet empiri og hvilken metode vi har brugt til at analysere vores data. Her har gruppen valgt at lave semi-strukturet interviews og spørgeskemaundersøgelse. - -Diskussion: Uddybet forklaring på vores fund af vores resultater og hvad vi har fundet ud af med projektet. - -Konklusion: Den opsummeret besvarelse af problemformuleringen, der er grundet i vores anvendelse af vores teori og metoder. - -Litteraturliste: Vores liste af referencer og kilder der er anvendt til vores projektrapport. - -Bilag: Liste af vores yderligere empiri og vores egen interviews og spørgeskema, samt deres resultater. - ## Indledning og problemfelt I den Europæiske Union blev der i 2018 indført en forordning @@ -361,7 +213,6 @@ eller hvilke tiltag der kunne være mere realistiske ift. at understøtte stemningen hos befolkningen. - ### Andre spørgsmål * Hvilke teorier anvender vi? @@ -386,7 +237,7 @@ hvorvidt lovgivningen i virkeligheden blot legitimerer indsamlingen af brugerens bag diskursen om et valg. Formuleringen varierer fra samtykke banner til samtykke banner. -Nogle hjemmesider gør brug af forskellige [tricks] til +Nogle hjemmesider gør brug af forskellige tricks til at få accepten af cookies til at se eftertragtet ud, og gør det sværere at fravælge cookies ved at opstille komplicerede menuer, som kræver flere clicks at komme igennem. @@ -403,7 +254,7 @@ med den semiotiske praksis af de pågældende hjemmesider. Vi analyserer sproget på bannerne ved kritisk at sammenfatte det med sin strukturelle, samfundsmæssige kontekst. -Ifølge @Fairclough2013Jun kan kritisk diskursanalyse fokusere sin analyse +Ifølge Fairclough (2013) kan kritisk diskursanalyse fokusere sin analyse på 2 primære dialektiske relationer: mellem struktur og begivenhed; og indeni hver af dem mellem semiotiske og andre elementer. @@ -414,7 +265,7 @@ og i etableringen af identiteter. Disse har 3 diskurs-analytiske kategorier, henholdsvis kaldet genre, diskurs og stil. -@Fairclough2013Jun uddyber disse kategorier som følgende. +Fairclough (2013) uddyber disse kategorier som følgende. Genre er som nævnt relationen mellem det semiotiske og det agerende, som en facet af handling. Disse inkluderer aviser, reklamer og job-interviews. @@ -434,7 +285,7 @@ hvilken type aktør, der udtrykker sig, varierer den stil, der præger deres måde at udtrykke sig selv. -Stile er identiteter eller "måder at være" [@Fairclough2013Jun], +Stile er identiteter eller "måder at være" (Fairclough, 2013), i deres semiotiske aspekt. For at beskrive dette bruger Fairclough eksemplet om en manager, der som en del af sin stilling må udvikle den rigtig måde at kommunikere på, @@ -443,20 +294,6 @@ Stilaspektet af semiotikken kan forklare forskelle i formuleringen af samtykkeba afhængigt af, om afsenderen er en bager eller en techgigant. -@incollection{Fairclough2013Jun, - author = {Fairclough, Norman}, - title = {{Critical discourse analysis}}, - booktitle = {{The Routledge Handbook of Discourse Analysis}}, - journal = {Taylor {\&} Francis}, - pages = {9--20}, - year = {2013}, - month = jun, - isbn = {978-0-20380906-8}, - publisher = {Routledge}, - address = {New York, NY, USA}, - doi = {10.4324/9780203809068-3} -} - ### Interviewmetode Det primære empiri for projektet er semistrukturerede interviews med elever fra RUC. @@ -484,9 +321,62 @@ Vi vil alligevel efter teori og metode afsnittet kigge på interviewguiden, og afholde flere interviews med større fokus på at sørge for at spørgsmålene, vi stiller, knytter sig til vores teori. +Forarbejdet til vores interviewundersøgelse vil vi anvende ”De syv faser” +fra ”Interview, Det kvalitative forskningsinterview som håndværk” (Kvale, S. 2015) +skrevet af Steinar Kvale og Svend Brinkmann. +Vi anvender disse faser til at hjælpe med systematisk planlægning +af arbejdsprocessen i henhold til interviews. +Her kommer vi både ind på tematisering, begrebsliggørelsen +og designet af interviewprocessen. +Dette vil hjælpe med udformningen af vores spørgsmål +og analyse af vores interviews. + +Vi vil her præsentere de syv faser her som er beskrevet sådan: + +Fase et er tematisering, +hvor vi formulerer formålet med vores projektundersøgelse +og forståelsen af vores valgte tema som vi vil undersøge. +Det er her vores ”hvorfor” og ”hvad” spørgsmål der bliver afklaret, +så vi kan arbejde os frem til vores ”hvordan” spørgsmål. + +Fase to er omhandler design. +Dvs. hvordan vi planlægger vores undersøgelsesdesign +med hensyn til de andre faser fremadrettet +og for at opnå den tilsigtede viden om emnet. +Her kan man også tage hensyn til om der er nogle moralske implikationer med undersøgelsen. +Dette gøres før selve udførelsen af vores interviews. + +Fase tre er her vi udfører vores interviews, +som bliver bygget på en interviewguide, +for at sikre os at vi har en reflekteret tilgang til den viden +vi søger og holder den rette kontekst til spørgsmål og svar. +Her kan vi også overveje hvad interviewsituationens interpersonelle relationer er. + +Fase fire er transskription. +Her vil interviewet blive forberedt til at blive analyseret, +hvor vores direkte talesprog vil blive oversat til skreven tekst. + +Fase fem er analysefasen. +Her vil vi arbejde med undersøgelsens formål, +samt emne og vores interviewmateriales karakter. +Dette vil blive gennemgët med en analysemetode til interviewene. + +Fase seks er verifikationsfasen. +Dvs. at vi afgør hvad validiteten, +reliabiliteten og generaliserbarheden af denne indsamlede empiri. +Reliabilitet omhandler hvor konsistente vores resulter er +og validtet betyder om vores interviewundersøgelse undersøger det, +vi ville undersøge. + +Fase syv er rapportering af vores undersøgelse. +Her kommunikerer vi vores resultater for vores undersøgelse, +samt vores anvendte analysemetode som lever op til de kriterier, der er forventede og +hvor vi tager hensyn til de etiske aspekter. +Dette vil resultere i et læseværdigt afsnit til vores rapport. + ## Teoretiske overvejelser -### Videnskabsfundament +### Videnskabsteori Note til midtvejsevaluering: Vi er endnu ikke afklarede om, @@ -515,12 +405,11 @@ anvender centralt den videnskabelige metode diskursanalyse, men "ukritisk", dvs. uden magtrelationer som central komponent, og det er derfor uvist om teorien er relevant for vores undersøgelse. -Kritisk diskursstudier, først udviklet af Norman Fairclough, +Kritisk diskursstudie, først udviklet af Norman Fairclough, er et motiveret fokus for brugen af en række mere generelle analysemetoder, med det mål at afdække magtstrukturer i tekster. Denne tilgang til tekstanalyser blev tidligere kaldt "kritisk diskursanalyse", -men blev omdøbt for ikke at blive misforstået som en formel videnskabelig metode -[@vanDijk]. +men blev omdøbt for ikke at blive misforstået som en formel videnskabelig metode. Tilgangen inddrager Foucaults magtteori, koblet til en specifik tredimensionel model. Hvis det er netop denne tilgang gruppen vil bruge, @@ -529,7 +418,8 @@ og desuden uklart hvilke konkrete, formelle metoder vi vil bruge. Diskursteori er en videnskabelig teori udviklet af Ernesto Laclau og Chantal Mouffe. Teorien er båret af poststrukturalistisk kritisk diskursanalyse, -hvor "teksten" ikke er konkrete tekster men hvad der "siges" gennem aktiviteter i samfundet. +hvor "teksten" ikke er konkrete tekster, +men mere abstrakt hvad aktiviteter i samfundet "siger". Her er der altså en teori, knyttet til diskursanalyse som metode, hvor metoden er (samfunds)kritisk. Det er dog usikkert om gruppen er interesseret @@ -566,7 +456,7 @@ fordi der er en forventning om, at systemet er til at stole på. Eksemplet med sygehuse illustrerer også et problem, -som @Nissenbaum2011 kalder "the transparency paradox". +som Nissenbaum (2011) kalder "the transparency paradox". Der er et modstridigt forhold mellem gennemsigtighed og tilgængelighed: hvis hver detalje så korrekt som muligt beskriver de processer, cookies går igennem efter indsamling, @@ -583,7 +473,7 @@ der kan forventes af privatliv. Hvor fortalere for notice-and-consent vil argumentere for, at lovgivning om internetprivatliv simpelthen mangler skarpere opsummeringer og bedre kvalitetssikring af notitsen om cookie-brug, -argumenterer @Nissenbaum2011 for, +argumenterer Nissenbaum (2011) for, at lovgivningen i stedet bør være baseret på et overordnet ideal om, hvad privatliv på internettet er. Problemet med cookie-bannere, @@ -603,7 +493,7 @@ it is radically heterogeneous, comprising multiple social contexts, not just one, and certainly is not just a commercial context where protecting privacy amounts to -protecting consumer privacy and commercial information" [@Nissenbaum2011, s. 38]. +protecting consumer privacy and commercial information" (Nissenbaum, 2011, s. 38). Hendes argument er derfor, at selvom internettet former måden vi kommunikerer og arbejder med hinanden på nye måder, er der intet så grundlæggende nyt ved internettet, @@ -611,22 +501,6 @@ at privatliv skal håndhæves på grundlæggende nye måder. Lovgivning om privatliv har derfor intet grundlag for at tage udgangspunkt i helt nye forudsætninger for, hvad privatliv er, baseret på mediet. -@article{Nissenbaum2011, -volume = {140}, -author = {Nissenbaum, Helen}, -address = {One Rogers Street, Cambridge, MA 02142-1209, USA}, -copyright = {2011 American Academy of Arts & Sciences}, -issn = {0011-5266}, -journal = {Daedalus (Cambridge, Mass.)}, -keywords = {Commerce ; Consent (Law) ; Data Collection ; Government Regulation ; Internet ; Online information services ; Privacy ; Search engines ; Social sciences ; Subsidiary corporations ; Web sites}, -language = {eng}, -number = {4}, -pages = {32-48}, -publisher = {The MIT Press}, -title = {A Contextual Approach to Privacy Online}, -year = {2011}, -} - ## Semesterbinding Hvordan projektet forankrer sig i STS og i TSA. @@ -691,7 +565,7 @@ hvorfor de er brugbare, og hvordan de bruges i forbindelse med dataindsamling. (Kristol D. 2001) Når en bruger åbner en hjemmeside på nettet, -opstår der et server-klient-forhold, +opstår der et klient-server-forhold, hvor en klient (brugerens maskine), anmoder om at sende eller modtage noget data fra en server. Det vil sige, @@ -701,9 +575,7 @@ Denne tilstand kaldes 'tilstandsløs' eller 'stateless', og der er i forbindelse med dette defineret visse standarder, som sørger for, serverne kan holde styr på, -hvilke brugere er relateret til hvilke data. - -Den første kaldes en 'session' og er et lag i HTTP protokollen, +Dette kaldes en 'session' og er et lag i HTTP protokollen, som opretter en unik nøgle for den pågældende åbning af en hjemmeside. Med denne nøgle har serveren mulighed for at gemme data i forbindelse med brugen af hjemmesiden, @@ -798,14 +670,6 @@ Marketing cookies dækker altså praktisk talt alt data, der kan fortælle noget om brugeren som person, mere end hvad brugerens identitets cookies kan. -GDPR.eu. (n.d.). *Cookies, the GDPR, and the ePrivacy Directive.* https://gdpr.eu/cookies/ - -West, M. (2016). *Incrementally Better Cookies. Internet Engineering Task Force.* https://datatracker.ietf.org/doc/html/draft-west-cookie-incrementalism-00 - -David M. Kristol (Nov, 2001) *HTTP Cookies: Standards, Privacy, and Politics* Bell Labs, Lucent Technologies - -Joanna Strycharz, Edith Smit, Natali Helberger, Guda van Noort (Jul, 2020) *No to cookies: Empowering impact of technical and legal knowledge on rejecting tracking cookies* Elsevier Ltd. - ## Interviews ### Analyse af interviews @@ -840,20 +704,20 @@ Måske til kapitalismen og markedets rolle i demokratiet m.m. ________________________________________ Uge 1 (28. oktober - 3. november 2024) -• Mål for ugen: Aflevering af midvejsevaluering og gennemgang samt start på feedback på opponentgruppes oplæg. +Mål for ugen: Aflevering af midvejsevaluering og gennemgang samt start på feedback på opponentgruppes oplæg. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: * Aflevere midvejsevaluering. * Kigge på opponentgruppens aflevering og starte på feedback. * Afholde gruppemøde for at uddelegere feedbackpunkter. -• Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer har lavet deres del til midvejsevaluering og at alle medlemmer får gennemgået opponentgruppes opgave og uddeleger feedbackpunkter. +Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer har lavet deres del til midvejsevaluering og at alle medlemmer får gennemgået opponentgruppes opgave og uddeleger feedbackpunkter. ________________________________________ Uge 2 (4. november - 10. november 2024) -• Mål for ugen: Opsamling på midtvejsevaluering, gennemgang af TRIN-modellen og udvælgelse af trin. +Mål for ugen: Opsamling på midtvejsevaluering, gennemgang af TRIN-modellen og udvælgelse af trin. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: * Opfølgning på midtvejsevalueringens feedback: * Afholde møde om opsamling på midtvejsevaluering. * Gennemgang af cookies i TRIN-modellen: @@ -863,13 +727,13 @@ Uge 2 (4. november - 10. november 2024) * Undersøgelse af EU lovgivning om cookies og gdpr * Skal hjælpe med at afklare arbejdsspørgsmål 2 -• Noter: Sørg for at alle har forståelse for TRIN-modellen og hvilke trin der er relevante for projektet. Dette skal hjælpe os med at undersøge arbejdsspørgsmål 1 +Noter: Sørg for at alle har forståelse for TRIN-modellen og hvilke trin der er relevante for projektet. Dette skal hjælpe os med at undersøge arbejdsspørgsmål 1 ________________________________________ Uge 3 (11. november - 17. november 2024) -• Mål for ugen: Udførelse af interviews, udarbejdelse af interviewguides, arbejde med TRIN-modellen, færdiggørelse af metodeafsnit, og valg af videnskabsteori. +Mål for ugen: Udførelse af interviews, udarbejdelse af interviewguides, arbejde med TRIN-modellen, færdiggørelse af metodeafsnit, og valg af videnskabsteori. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: * Interviews og interviewguides: * Udarbejde interviewguides til studerende på RUC. @@ -881,131 +745,140 @@ Uge 3 (11. november - 17. november 2024) * Udarbejde metodeafsnit efter færdiggørelse af interviewguides. * Afklare hvilken videnskabsteori der skal anvendes og holde møder om, hvordan denne skal indgå i arbejdet. -• Noter: Sørg for, at interviewguidesne er færdige før interviews, og at der er klarhed over den videnskabsteoretiske tilgang. +Noter: Sørg for, at interviewguidesne er færdige før interviews, og at der er klarhed over den videnskabsteoretiske tilgang. ________________________________________ Uge 4 (18. november - 24. november 2024) -• Mål for ugen: Transskribering og analyse af interviews, arbejde med TRIN-modellen, og start på analyseafsnit. +Mål for ugen: Transskribering og analyse af interviews, arbejde med TRIN-modellen, og start på analyseafsnit. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: -o Interviews: - Behandle og transskribere de foretagede interviews. -o Analysearbejde: - Starte på analysedelen af opgaven, herunder både det videnskabsteoretiske og de andre teorier fra STS og TSA. -o TRIN-model analyse: - Arbejde videre med TRIN-modellen (afslutning kan udskydes til næste uge, hvis nødvendigt). +* Interviews: + * Behandle og transskribere de foretagede interviews. +* Analysearbejde: + * Starte på analysedelen af opgaven, herunder både det videnskabsteoretiske og de andre teorier fra STS og TSA. +* TRIN-model analyse: + * Arbejde videre med TRIN-modellen (afslutning kan udskydes til næste uge, hvis nødvendigt). -• Noter: Vær opmærksom på, at dette er en uge med eksaminer i andre fag, så projektarbejdet kan have lavere produktivitet. +Noter: Vær opmærksom på, at dette er en uge med eksaminer i andre fag, så projektarbejdet kan have lavere produktivitet. ________________________________________ Uge 5 (25. november - 1. december 2024) -• Mål for ugen: Fortsat analyse og kodning af interviews, start på kritisk diskursanalyse, og færdiggørelse af TRIN-model analyse. +Mål for ugen: Fortsat analyse og kodning af interviews, start på kritisk diskursanalyse, og færdiggørelse af TRIN-model analyse. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: -o Interviewanalyse: - Fortsætte analyse og kodning af de transskriberede interviews. -o Kritisk diskursanalyse: - Cookie bannere: - Indsamle eksempler på cookie bannere fra forskellige hjemmesider. - Foretage en kritisk diskursanalyse af sproget på cookie bannere. -o TRIN-model: - Færdiggøre TRIN-model analysen (hvis ikke afsluttet tidligere). +* Interviewanalyse: + * Fortsætte analyse og kodning af de transskriberede interviews. +* Kritisk diskursanalyse: + * Cookie bannere: + * Indsamle eksempler på cookiebannere fra forskellige hjemmesider. + * Foretage en kritisk diskursanalyse af sproget på cookie bannere. +* TRIN-model: + * Færdiggøre TRIN-model analysen (hvis ikke afsluttet tidligere). -• Noter: Der kan være lavere produktivitet på grund af eksaminer i andre fag. +Noter: Der kan være lavere produktivitet på grund af eksaminer i andre fag. ________________________________________ Uge 6 (2. december - 8. december 2024) -• Mål for ugen: Udarbejdelse af analyse af hvilke aktører der har påvirket diskurs om cookies og hvem der gavner af lovgivningen herom. +Mål for ugen: Udarbejdelse af analyse af hvilke aktører der har påvirket diskurs om cookies og hvem der gavner af lovgivningen herom. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: -o Diskursanalyse: - Analyser de forskellige cookiebannere og danske love vedrørende cookies. - Undersøg, hvornår lovgivningen er blevet etableret og ændret. -o Teknisk analyse: - Hvis dette ikke er gjort endnu: Sammenskrivning af analysen af cookies' funktion og lovgivning. +* Diskursanalyse: + * Analyser de forskellige cookiebannere og danske love vedrørende cookies. + * Undersøg, hvornår lovgivningen er blevet etableret og ændret. +* Teknisk analyse: + * Hvis dette ikke er gjort endnu: Sammenskrivning af analysen af cookies' funktion og lovgivning. -• Noter: Fokus på de historiske ændringer og deres betydning for brugerne. Fokus også på diskursudvikling. +Noter: Fokus på de historiske ændringer og deres betydning for brugerne. Fokus også på diskursudvikling. ________________________________________ Uge 7 (9. december - 15. december 2024) -• Mål for ugen: fortsat arbejde på analysen. +Mål for ugen: fortsat arbejde på analysen. + +Aktiviteter og delopgaver: -• Aktiviteter og delopgaver: -o Analysearbejde: - Fortsætte arbejdet med interviewdata. - Fortsætte diskursanalyse. +* Analysearbejde: + * Fortsætte arbejdet med interviewdata. + * Fortsætte diskursanalyse. -• Noter: Notér forskelle i sprogbrug og hvordan det påvirker brugernes forståelse. +Noter: Notér forskelle i sprogbrug og hvordan det påvirker brugernes forståelse. ________________________________________ Uge 8 (16. december - 22. december 2024) -• Mål for ugen: Udarbejdelse af den reflekterende del og færdiggørelse af analyser. +Mål for ugen: Udarbejdelse af den reflekterende del og færdiggørelse af analyser. + +Aktiviteter og delopgaver: -• Aktiviteter og delopgaver: -o Refleksion: - Udarbejde den reflekterende del om studerendes oplevelse af digital autonomi. - Inkludere studerendes perspektiver og sammenligne med lovgivningen. -o Færdiggørelse af analyser: - Afslutte kritisk diskursanalyse og TRIN-model analyse. +* Refleksion: + * Udarbejde den reflekterende del om studerendes oplevelse af digital autonomi. + * Inkludere studerendes perspektiver og sammenligne med lovgivningen. +* Færdiggørelse af analyser: + * Afslutte kritisk diskursanalyse og TRIN-model analyse. -• Noter: Sørg for, at refleksionen stemmer overens med de analyserede data. +Noter: Sørg for, at refleksionen stemmer overens med de analyserede data. ________________________________________ Uge 9 (23. december - 29. december 2024) -• Mål for ugen: Gennemgang og revision af rapporten. +Mål for ugen: Gennemgang og revision af rapporten. -• Aktiviteter og delopgaver: -o Revision: - Samlet gennemgang af hele rapporten (på datoer der er ledige). - Revidere indhold baseret på feedback fra gruppemedlemmer. +Aktiviteter og delopgaver: -• Noter: Sørg for, at alle dele er sammenhængende og adresserer problemformuleringen samt arbejdsspørgsmål klart. Visse datoer i denne uge er forbeholdt ferie. +* Revision: + * Samlet gennemgang af hele rapporten (på datoer der er ledige). + * Revidere indhold baseret på feedback fra gruppemedlemmer. + +Noter: Sørg for, at alle dele er sammenhængende og adresserer problemformuleringen samt arbejdsspørgsmål klart. Visse datoer i denne uge er forbeholdt ferie. ________________________________________ Uge 10 (30. december 2024 - 5. januar 2025) -• Mål for ugen: Endelig korrekturlæsning og forberedelse til aflevering. +Mål for ugen: Endelig korrekturlæsning og forberedelse til aflevering. -• Aktiviteter og delopgaver: -o Korrekturlæsning: - Endelig gennemgang og korrekturlæsning af rapporten. -o Aflevering: - Forberede og aflevere rapporten. +Aktiviteter og delopgaver: +* Korrekturlæsning: + * Endelig gennemgang og korrekturlæsning af rapporten. +* Aflevering: + * Forberede og aflevere rapporten. -• Noter: Tjek formalia som kildehenvisninger, layout og formatering. +Noter: Tjek formalia som kildehenvisninger, layout og formatering. ________________________________________ Uge 11 (6. januar - 9. januar 2025) -• Mål for ugen: Forberedelse til forsvar af rapporten. +Mål for ugen: Forberedelse til forsvar af rapporten. -• Aktiviteter og delopgaver: +Aktiviteter og delopgaver: -o Forsvarsforberedelse: - Gennemgang af rapporten med henblik på forsvar. - Forberedelse af præsentation og spørgsmål til forsvar. +* Forsvarsforberedelse: + * Gennemgang af rapporten med henblik på forsvar. + * Forberedelse af præsentation og spørgsmål til forsvar. -• Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer er fortrolige med rapportens indhold og argumenter. +Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer er fortrolige med rapportens indhold og argumenter. ________________________________________ Uge 12 (10. januar - 16. januar 2025) -• Mål for ugen: Forsvar af rapporten. +Mål for ugen: Forsvar af rapporten. -• Aktiviteter og delopgaver: -o Forsvar: - Gennemføre forsvar af rapporten. +Aktiviteter og delopgaver: +* Forsvar: + * Gennemføre forsvar af rapporten. -• Noter: Sørg for at alle er klar til at besvare spørgsmål om rapportens indhold. +Noter: Sørg for at alle er klar til at besvare spørgsmål om rapportens indhold. ________________________________________ Denne skabelon er inddelt i uger fra 28. oktober 2024 til 16. januar 2025. Skabelonen skal hjælpe med at give et overblik over hvad der kan være forventet at være færdigt til bestemte tidspunkter, men er ikke nødvendigvis fastlagt og kan være til forandring i løbet af projektets forløb. ---- +## Litteraturliste -## Semesterbinding +GDPR.eu. (n.d.). Cookies, the GDPR, and the ePrivacy Directive. Hentet fra https://gdpr.eu/cookies/ -Hvordan projektet forankrer sig i STS og i TSA. +West, M. (2016). Incrementally Better Cookies. Internet Engineering Task Force. Hentet fra https://datatracker.ietf.org/doc/html/draft-west-cookie-incrementalism-00 + +Kristol, D. M. (2001, november). HTTP Cookies: Standards, Privacy, and Politics. Bell Labs, Lucent Technologies. + +Strycharz, J., Smit, E., Helberger, N., & van Noort, G. (2020, juli). No to cookies: Empowering impact of technical and legal knowledge on rejecting tracking cookies. Elsevier Ltd. + +Nissenbaum, H. (2011). A Contextual Approach to Privacy Online. Daedalus, 140(4), 32–48. http://www.jstor.org/stable/23046912 -Projektets emne er som beskrevet Cookies og autoritet over egne data samt fornemmelse heraf. Dette kan ses forankre sig i STS på den måde at der tages udgangspunkt i individers livsverden angående deres oplevelse med cookies samt kigges der på samfundsmæssige magtstrukturer og den institutionelle påvirkning af cookie semantik og lovgivning plus den generelle kommunikation heraf. Projektet vil også anskue cookies i et historisk perspektiv, hvor teknologien ikke blot ses som et nutidigt fænomen, men som en del af en længere udviklingshistorie inden for dataindsamling og privatlivsbeskyttelse. Her vil vi se på, hvordan udviklingen af cookies og de tilhørende reguleringer er blevet formet af samfundsmæssige og politiske drivkræfter, samt hvordan brugernes autonomi er blevet påvirket. Samspillet mellem teknologi, brugere og de institutionelle magtforhold vil blive analyseret ved hjælp af relevante teorier fra STS, herunder kunne teorier som teknologisk determinisme og sociale konstruktionsprocesser være relevante. Samtidig kunne teorier indenfor kommunikation og brugeradfærd/psykologi vise sig potentielt at skulle inddrages. Generelt kan det siges at emnet for projektet hviler sig i STS da der er tale om en undersøgelse af en teknologis (cookies) effekt på samfundet og individet. +Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels forlag. (A. Ringer, Red.). -Projektet vil også tage udspring fra TSA da der vil blive foretaget en teknisk analyse af cookie-teknologien ud fra TRIN-modellen. Denne analyse vil gøre det muligt at forstå de tekniske aspekter af cookies, herunder deres arkitektur, funktionalitet og hvordan de teknisk implementeres på tværs af hjemmesider. TRIN-modellen giver os mulighed for at dekomponere teknologien i dens bestanddele og analysere de mest relevante trins indflydelse på brugernes oplevelse og sikkerhed. Derudover vil projektet analysere, hvordan cookies som teknologi skaber både muligheder og udfordringer i forhold til brugerens kontrol over egne data. Ved at bruge TSA-perspektivet vil vi få en større forståelse for teknologien på et teknisk plan og derved lettere kunne gøre rede for årsagerne til at reglerne ser ud som de gør nu og hvilke muligheder der er for at lave alternative tiltag. +Fairclough, N. (2013, juni). Critical discourse analysis. I The Routledge Handbook of Discourse Analysis (s. 9–20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203809068-3 -- cgit v1.2.3