diff options
Diffstat (limited to 'data')
-rw-r--r-- | data/data_teknologi.qmd | 50 | ||||
-rw-r--r-- | data/problemer.qmd | 178 | ||||
-rw-r--r-- | data/trivsel.qmd | 125 |
3 files changed, 353 insertions, 0 deletions
diff --git a/data/data_teknologi.qmd b/data/data_teknologi.qmd new file mode 100644 index 0000000..5be2d5b --- /dev/null +++ b/data/data_teknologi.qmd @@ -0,0 +1,50 @@ +Efter et gruppemøde fredag d. 11. oktober +blev (efter ca. 7 tests) stillet to spørgsmål til en generativ AI, +som blev afskevet og delt med gruppens digitale chatrum. + +---- + +Jeg kan få [Claude 3 Haiku](https://www.anthropic.com/news/claude-3-haiku) (den generative AI som i øjeblikket bruges i søgemaskinen <https://kagi.com>) til både at be- og afkræfte at databehandling er en teknologi, afhængigt af hvordan jeg formulerer spørgsmålet. Det er nu lykkedes mig at finde en formulering som siger "både-og", som jeg synes hjælper til at belyse, at det er *anvendelsen* af en datamodel, der gør den til en teknologi - altså at en hammer er en teknologi men ikke det at hamre og heller ikke konceptet at kunne hamre - det kræver en konstruktion anvendt som redskab - her er hvad "min" AI siger: + +## er et design i form af en abstrakt model en teknologi? + +Et design i form af en abstrakt model kan betragtes som en teknologi, men det afhænger af konteksten. Generelt refererer teknologi til anvendelsen af videnskabelig viden til praktiske formål, herunder design og udvikling af produkter eller systemer. + + * **Abstrakte modeller**: Disse kan bruges til at visualisere komplekse systemer eller koncepter, hvilket er en vigtig del af designprocessen. De hjælper med at forstå og kommunikere ideer. + * **Design Thinking**: Denne metode involverer ofte brugen af abstrakte modeller for at identificere problemer og udvikle løsninger, hvilket understreger deres rolle i teknologisk innovation¹². + +Således kan abstrakte modeller være en del af den teknologiske proces, men de er ikke teknologi i sig selv uden anvendelse i et praktisk eller funktionelt sammenhæng. + +Referencer + + 1. [ Brug Design Thinking til digital innovation | Devoteam](https://dk.devoteam.com/ekspertartikler/find-de-gode-digitale-loesningsideer-med-design-thinking/) `dk.devoteam.com` + 2. [Hvad er Design Thinking? - ADVANZ](https://advanz.dk/blog/design-thinking-dansk/) `advanz.dk` + +(konteksten er at Ian på mødet i dag såede tvivl om vores primære semesterbinding: +Hvordan handler vores projekt om samspillet mellem mennesker og en teknolgi? +Er data en teknologi?) + +---- + +et alternativt ambivalelt svar på et mere præcist spørgsmål: + +## er anvendelsen af en datamodel som videnskabeligt redskab en teknologi? + +Anvendelsen af en datamodel som videnskabeligt redskab kan betragtes som en teknologi, men det afhænger af, hvordan man definerer "teknologi." + + * **Datamodel**: En datamodel er en abstrakt repræsentation, der organiserer data og beskriver deres relationer, hvilket gør det lettere at forstå og analysere komplekse datastrukturer¹². + * **Videnskabeligt redskab**: Når datamodeller anvendes i forskning eller analyse, fungerer de som værktøjer til at strukturere og fortolke data, hvilket er en central del af videnskabelig metode³. + +I denne kontekst kan datamodeller ses som en teknologi, fordi de: +\- Gør det muligt at håndtere og analysere store datamængder (big data)⁴. +\- Understøtter beslutningstagning ved at visualisere og konceptualisere data⁵². + +Sammenfattende er datamodeller både et videnskabeligt redskab og en teknologi, der letter arbejdet med data i forskellige anvendelser. + +Referencer + + 1. [Hvad er datamodellering? Typer (konceptuelle, logiske, fysiske) - Guru99](https://www.guru99.com/da/data-modelling-conceptual-logical.html) `www.guru99.com` + 2. [Datamodellering - Hvad er datamodellering - Novotek](https://www.novotek.dk/insight/datamodellering/) `www.novotek.dk` + 3. [Hvad er datamodellering? En komplet guide - Astera](https://www.astera.com/da/type/blog/data-modeling/) `www.astera.com` + 4. [Datavidenskab og Machine Learning - Aalborg Universitet](https://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/datavidenskab-og-machine-learning) `www.aau.dk` + 5. [Hvad er datamodellering? - Power BI - Microsoft](https://powerbi.microsoft.com/da-dk/what-is-data-modeling/) `powerbi.microsoft.com` diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd new file mode 100644 index 0000000..35ffb0d --- /dev/null +++ b/data/problemer.qmd @@ -0,0 +1,178 @@ +--- +title: problemformuleringer +subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? +author: +- name: Jonas Smedegaard + orcid: 0009-0009-1037-0180 + url: https://dr.jones.dk/info + email: dr@jones.dk + affiliation: + - ref: bp3data + - ref: imt +affiliations: +- id: bp3data + name: Projektgruppe V2427355068 +- id: imt + name: Roskilde Universitet + department: Institut for Mennesker og Teknologi + city: Roskilde + postal-code: 4000 + country: Denmark + url: https://ruc.dk/institut-mennesker-og-teknologi + isni: 0000 0001 0672 1325 + ror: 014axpa37 +date: 2024-10-14 +format: + revealjs: + slide-level: 2 + navigation-mode: grid + slide-number: true + preview-links: auto +--- + +# Flere bud + +* Studietrivsel +* Tidsmiljøer +* ... + +## Forankringer + +Opsummering af det undersøgte problem. + +* **Redskab (TSA)**: En teknologis indre og ydre funktionalitet +* **Samspil (M&T)**: Samspil mellem mennesker og teknologi +* **Skabelse (D&K)**: Skabelse af og med teknologier +* (**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med) + +# Studietrivsel + +## Studietrivsel - forankringer + +Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke +genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? + +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Trivselsforståelser med og uden modeller +* **Skabelse (D&K)**: Modeller af studietrivsel +* (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser) + +## Studietrivsel - problemfelt + +... + +## Studietrivsel - problem + +Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, +ud fra andre gruppers viden? + + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: + +# Tidsmiljøer + +## Tidsmiljøer - forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Tidsmiljøformidling med og uden model +* **Skabelse (D&K)**: Model af tidsmiljøer +* (**Data**: Begreber i teori for tidsmiljø) + +## Tidsmiljøer - problemfelt + +... + +## Tidsmiljøer - problem + + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: + +# APA i Moodle + +## APA i Moodle - forankringer + +Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider, +og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? + +* **Redskab (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) +* **Samspil (M&T)**: Formidling og/eller læringsgreb +* **Skabelse (D&K)**: Model for APA kildenotation +* (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider) + +## APA i Moodle - problemfelt + +På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] +stillede en studerende det forslag, +at VIP'ere skal følge APA-standarden for litteraturlister på Moodle. +Motivet for forslaget var en påstånd om, +at formidlingen på Moodle generelt er rodet. + +Rådets respons nævner ikke APA, +og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. + +[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 + "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" + +## APA i Moodle - problem + + 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?** + 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?** + 3. **Hvordan kan notation af litteraturlister påvirke læring?** + +::: {.notes} + 1. vha. model for APA's komponenter + 2. under middel + 3. Orden kan fremhæve *indhold* + Orden kan associere facitliste + Rod kan invitere til nysgerrighed + Rod kan distrahere +::: + +## APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} + +> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. +> +> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, +> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, +> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, +> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer +> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!). +> +> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), +> at forelæsere følger APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i Moodle. +> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet +> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. +> [kilde: [HumTekBach_2024]] + +## APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} + +> Det kan være en fordel for de studerende, +> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. +> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- +> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. +> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det. +> +> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, +> så er det meningen, +> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, +> så der kan kritikken ikke imødekommes. +> [kilde: [FIXME]] diff --git a/data/trivsel.qmd b/data/trivsel.qmd new file mode 100644 index 0000000..72a88e4 --- /dev/null +++ b/data/trivsel.qmd @@ -0,0 +1,125 @@ +--- +title: Studietrivsel +susbtitle: Skitser til modellering af et vidensfelt +format: + revealjs: + slide-number: true + chalkboard: + buttons: false + preview-links: auto + logo: images/quarto.png + css: styles.css + footer: <https://quarto.org> +--- + +## Studietrivsel + +Besvarelse af spørgsmålet +"Hvordan går det med at studere?" + +::: {.notes} +Hvad menes overordnet med "studietrivsel"? +::: + +## Synsvinkel + +Min trivsel +Vores trivsel + +. . . + +Din trivsel +Jeres trivsel + +. . . + +Dens trivsel +Deres trivsel + +::: {.notes} +Trivsel set hvorfra? +::: + +## Subjektivering + +| | Reflektion | Tæt på | Distanceret | +|---------------|--------------|-------------|-------------| +| **Psykologi** | Min | Din | Dens | +| **Sociologi** | Vores | Jeres | Deres | + +::: {.notes} +Synsvinkel påvirker fokus: Subjektivering +::: + +## Undersøgt agent + +* Person: Studerende +* Gruppe: Studiegruppe/hold/årgang/fag +* Sted: Lokale/bygning/fakultet/universitet/land + +::: {.notes} +TODO: kort (sted) med små kasser på (personer) med farvede dots i (grupper) +::: + +### Jeg trives + +* Økonomi +* Tid +* Fysik +* Næring +* Psyke + +#### Jeg trives - økonomi + +* Likviditet +* Budget +* Investering + +##### Jeg trives - likviditet + +* penge på lommen +* behov <-> lyster +* månedsrytme + +##### Jeg trives - investering + +* Mine forældre +* Arbejde [ugerytme] +* Opsparing/gæld [studieplan] +* transportform [dagsrytme] + +#### Jeg trives - tid + +* Døgnrytme +* Ugerytme +* Semesterrytme +* Effektivitet +* Reflektion +* Fritid +* Søvn + +## Identitet + +* Mig som studieaktiv +* Mig som RUC-engageret +* Mig som RUC-aktivist +* Mig som individ +* Mig som flokdyr +* Mig som samlever +* Os som studieaktive +* Os som RUC'ere +* Os som HumTek'erlækre +* Os som danske studerende +* Jer som videnshungrende +* Den akademisk studerende + +## Fagligheder + +Jonas: Jeg trives på HumTek-studiet +(i forhold til mit tidl. studie?) + +bp3data: Vi trives på HumTek-studiet +(i forhold til andre samtidige aktiviteter?) + +IMT: I trives på HumTek-2022-holdet +(i forhold til andre RUC-hold begyndt i 2022?) |