summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_NOTES.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to '_NOTES.qmd')
-rw-r--r--_NOTES.qmd116
1 files changed, 116 insertions, 0 deletions
diff --git a/_NOTES.qmd b/_NOTES.qmd
index e22d48a..d401a1e 100644
--- a/_NOTES.qmd
+++ b/_NOTES.qmd
@@ -882,3 +882,119 @@ Nissenbaum, H. (2011). A Contextual Approach to Privacy Online. Daedalus, 140(4)
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels forlag. (A. Ringer, Red.).
Fairclough, N. (2013, juni). Critical discourse analysis. I The Routledge Handbook of Discourse Analysis (s. 9–20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203809068-3
+
+----
+
+# Overordnet
+
+Fin afdækning af teorier og metoder.
+Mindre indblik i *anvendelsen* af dem.
+
+Jeres plan er at gå igang 2. december,
+med planer om interviews og deltagerinddraget designproces.
+Pas på tiden!
+Planlæg forventede opgaver!
+Tænk i at lave flere opgaver parallelt (I er en stor gruppe)!
+
+Designprojekt - spændende!
+Hvordan vil I evaluere jeres design?
+
+# Problem
+
+Hvad handler jeres projekt om?
+Hele platformen "borger.dk"
+(dvs. alle mulige brugerflader tilknyttet den samling af IT-ressourcer)
+eller *websitet* https://www.borger.dk/
+eller en specifik mobil-app (som I vil *redesigne*)?
+Vil I også inddrage indirekte brugerflader
+som dialog (digital post) og adgangskontrol (MitID)?
+Vil I også undersøge offentligt-kommercielle hybrider
+(borger.dk/eboks/mit.dk til post)?
+
+Hvad er problemet?
+Hvad er der galt med nuværende platform/website/app/diskurs/politik?
+
+I skriver at "mange ældre må søge hjælp fra andre
+og mister lysten til at interagere med de digitale løsninger".
+Hvordan er det et problem at ældre beder om hjælp til IT
+(måske en etisk målsætning om at idealborgeren kan selv og vil selv?),
+eller at de kan synes at IT ikke er super sexy
+(måske en etisk målsætning om at idealborgeren er futurist)?
+
+"etisk" hvordan?
+I skriver at I vil afdække *udfordringer*
+gennem (baggrundslitteratur og) interviews om holdninger og oplevelser.
+Mener I deres holdninger til og oplevelser om deres udfordringer,
+medieret af platformen
+(postfænomenologi)?
+Eller mener I deres holdninger til og oplevelser om platformen,
+med deres unikke standpunkt som fysisk og mentalt udfordrede?
+(feministisk standpunktsteori)?
+Hvordan vil I kvalitativt skelne mellem holdninger og oplevelser?
+Dvs. skelne ældre der *oplever* at IT ikke er tilpasset deres behov
+fra ældre der ikke *ønsker* IT-medierede kontaktflader?
+
+"effektivt" hvordan?
+Tid? Vidensmængde? Videnspræcision? Tryghed?
+
+I beskriver ældre som svækkede og forvirrede omkring IT,
+men skriver også at I sigter mod "socialt og etisk anlagt" integration.
+Er jeres undersøgelser afgrænset til ældre,
+som er fysisk og mentalt underlegne jer selv?
+Hvordan tænker I at håndtere kloge og/eller robuste ældre
+som ikke passer ind --
+måske de ikke tænder på upersonlig digital kontakt,
+eller de har fysisk *anderledes* (men ikke svage) kroppe?
+
+Intuitivt design nævnes ofte som et forventet mål.
+Har I overvejet om det også har været i højsædet for tidligere designere,
+og måske årsagen til at nuværende brugerflader ikke er intuitive er,
+at afstanden er for stor, og optimal IT-brug derfor kræver omskoling?
+Husk at planlægge efter at jeres forventninger måske ikke nås.
+
+I nævner flere steder at I forventer at UI-elementer bør være større.
+Hvilke elementer forventer I så at skrumpe?
+Eller overvejer I at udskifte mobiltelefon med pad, så *alt* er større?
+
+I ønsker en "etisk ansvarlig" bugerflade.
+Hvilken etik?
+Hvilket ansvar, forankret hos hvilke aktører?
+
+Prøv at identificere hvilke principper i mener er selvfølgelige,
+og skrive dem ned eksplicit som del af baggrundsviden i opgaven -
+eksempelvis at ældre er svagere og mere forvirrede,
+at det er mobiltelefonbrugerflader (eller infoskærme? Komfurer?) I undersøger,
+hvad der naturligvis er etisk fornuftigt,
+og hvor ansvaret ligger for at opnå og fastholde den etik.
+
+## Teori
+
+I nævner affordanceteori
+(som tilsyneladende er mere "klassisk" fænomenologisk),
+men synes mere interessede i postfænomenologi.
+Måske relevant at inddrage postkognitivisme
+(kognition påvirkes af sociale, kulturelle og miljømæssige faktorer) -
+"HCI Redux : The Promise of Post-Cognitive Interaction"
+<https://annas-archive.org/md5/3cdc0e2b1bf8b133ebcc1e75117ab8d2>
+
+## Metode
+
+I vil bruge den digitale brugerflade figma
+i en participatory designproces med ældre,
+til at undersøge begrænsninger for ældre ved digitale brugerflader.
+Hvordan vil I sikre,
+at jeres metode ikke påvirker det felt i undersøger?
+
+"Vi integrerer også affordanceteori i designet,
+hvilket gør interfacet mere intuitivt for brugerne".
+"Ved at anvende HCI-teoriens principper sikrer vi,
+at vores designproces forbliver brugercentreret og etisk ansvarlig."
+Teorier er modeller at forstå udfra,
+ikke garantier for produktkvaliteter.
+
+## Kilder
+
+Super, at I medtager DOI!
+Det gør det nemt at slå materialet op.
+Angiv også web-adresse for materiale der ikke har en DOI.
+<https://search.worldcat.org/>