diff options
-rw-r--r-- | _NOTES.qmd | 116 |
1 files changed, 116 insertions, 0 deletions
@@ -882,3 +882,119 @@ Nissenbaum, H. (2011). A Contextual Approach to Privacy Online. Daedalus, 140(4) Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels forlag. (A. Ringer, Red.). Fairclough, N. (2013, juni). Critical discourse analysis. I The Routledge Handbook of Discourse Analysis (s. 9–20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203809068-3 + +---- + +# Overordnet + +Fin afdækning af teorier og metoder. +Mindre indblik i *anvendelsen* af dem. + +Jeres plan er at gå igang 2. december, +med planer om interviews og deltagerinddraget designproces. +Pas på tiden! +Planlæg forventede opgaver! +Tænk i at lave flere opgaver parallelt (I er en stor gruppe)! + +Designprojekt - spændende! +Hvordan vil I evaluere jeres design? + +# Problem + +Hvad handler jeres projekt om? +Hele platformen "borger.dk" +(dvs. alle mulige brugerflader tilknyttet den samling af IT-ressourcer) +eller *websitet* https://www.borger.dk/ +eller en specifik mobil-app (som I vil *redesigne*)? +Vil I også inddrage indirekte brugerflader +som dialog (digital post) og adgangskontrol (MitID)? +Vil I også undersøge offentligt-kommercielle hybrider +(borger.dk/eboks/mit.dk til post)? + +Hvad er problemet? +Hvad er der galt med nuværende platform/website/app/diskurs/politik? + +I skriver at "mange ældre må søge hjælp fra andre +og mister lysten til at interagere med de digitale løsninger". +Hvordan er det et problem at ældre beder om hjælp til IT +(måske en etisk målsætning om at idealborgeren kan selv og vil selv?), +eller at de kan synes at IT ikke er super sexy +(måske en etisk målsætning om at idealborgeren er futurist)? + +"etisk" hvordan? +I skriver at I vil afdække *udfordringer* +gennem (baggrundslitteratur og) interviews om holdninger og oplevelser. +Mener I deres holdninger til og oplevelser om deres udfordringer, +medieret af platformen +(postfænomenologi)? +Eller mener I deres holdninger til og oplevelser om platformen, +med deres unikke standpunkt som fysisk og mentalt udfordrede? +(feministisk standpunktsteori)? +Hvordan vil I kvalitativt skelne mellem holdninger og oplevelser? +Dvs. skelne ældre der *oplever* at IT ikke er tilpasset deres behov +fra ældre der ikke *ønsker* IT-medierede kontaktflader? + +"effektivt" hvordan? +Tid? Vidensmængde? Videnspræcision? Tryghed? + +I beskriver ældre som svækkede og forvirrede omkring IT, +men skriver også at I sigter mod "socialt og etisk anlagt" integration. +Er jeres undersøgelser afgrænset til ældre, +som er fysisk og mentalt underlegne jer selv? +Hvordan tænker I at håndtere kloge og/eller robuste ældre +som ikke passer ind -- +måske de ikke tænder på upersonlig digital kontakt, +eller de har fysisk *anderledes* (men ikke svage) kroppe? + +Intuitivt design nævnes ofte som et forventet mål. +Har I overvejet om det også har været i højsædet for tidligere designere, +og måske årsagen til at nuværende brugerflader ikke er intuitive er, +at afstanden er for stor, og optimal IT-brug derfor kræver omskoling? +Husk at planlægge efter at jeres forventninger måske ikke nås. + +I nævner flere steder at I forventer at UI-elementer bør være større. +Hvilke elementer forventer I så at skrumpe? +Eller overvejer I at udskifte mobiltelefon med pad, så *alt* er større? + +I ønsker en "etisk ansvarlig" bugerflade. +Hvilken etik? +Hvilket ansvar, forankret hos hvilke aktører? + +Prøv at identificere hvilke principper i mener er selvfølgelige, +og skrive dem ned eksplicit som del af baggrundsviden i opgaven - +eksempelvis at ældre er svagere og mere forvirrede, +at det er mobiltelefonbrugerflader (eller infoskærme? Komfurer?) I undersøger, +hvad der naturligvis er etisk fornuftigt, +og hvor ansvaret ligger for at opnå og fastholde den etik. + +## Teori + +I nævner affordanceteori +(som tilsyneladende er mere "klassisk" fænomenologisk), +men synes mere interessede i postfænomenologi. +Måske relevant at inddrage postkognitivisme +(kognition påvirkes af sociale, kulturelle og miljømæssige faktorer) - +"HCI Redux : The Promise of Post-Cognitive Interaction" +<https://annas-archive.org/md5/3cdc0e2b1bf8b133ebcc1e75117ab8d2> + +## Metode + +I vil bruge den digitale brugerflade figma +i en participatory designproces med ældre, +til at undersøge begrænsninger for ældre ved digitale brugerflader. +Hvordan vil I sikre, +at jeres metode ikke påvirker det felt i undersøger? + +"Vi integrerer også affordanceteori i designet, +hvilket gør interfacet mere intuitivt for brugerne". +"Ved at anvende HCI-teoriens principper sikrer vi, +at vores designproces forbliver brugercentreret og etisk ansvarlig." +Teorier er modeller at forstå udfra, +ikke garantier for produktkvaliteter. + +## Kilder + +Super, at I medtager DOI! +Det gør det nemt at slå materialet op. +Angiv også web-adresse for materiale der ikke har en DOI. +<https://search.worldcat.org/> |