summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/data/problemer.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorwizdel-super <mic-andersen@live.dk>2024-10-30 14:38:12 +0100
committerwizdel-super <mic-andersen@live.dk>2024-10-30 14:38:12 +0100
commit57a1d228383f89b50c3aaa51d06835e1e9e06131 (patch)
tree0ce472322b555e2571f6aab698b431ca0d568983 /data/problemer.qmd
parent325bb0387df348a75ec97dd7ae60b72fe817d03a (diff)
parent2b9e9adbcb7c8e53d1c4abce914cf9ff28a1a7d3 (diff)
Merge branch 'main' of rad://z3aazGQX558YLccJ4qW2hYD1umiUy
Diffstat (limited to 'data/problemer.qmd')
-rw-r--r--data/problemer.qmd178
1 files changed, 178 insertions, 0 deletions
diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd
new file mode 100644
index 0000000..35ffb0d
--- /dev/null
+++ b/data/problemer.qmd
@@ -0,0 +1,178 @@
+---
+title: problemformuleringer
+subtitle: Hvad skal vores opgave handle om?
+author:
+- name: Jonas Smedegaard
+ orcid: 0009-0009-1037-0180
+ url: https://dr.jones.dk/info
+ email: dr@jones.dk
+ affiliation:
+ - ref: bp3data
+ - ref: imt
+affiliations:
+- id: bp3data
+ name: Projektgruppe V2427355068
+- id: imt
+ name: Roskilde Universitet
+ department: Institut for Mennesker og Teknologi
+ city: Roskilde
+ postal-code: 4000
+ country: Denmark
+ url: https://ruc.dk/institut-mennesker-og-teknologi
+ isni: 0000 0001 0672 1325
+ ror: 014axpa37
+date: 2024-10-14
+format:
+ revealjs:
+ slide-level: 2
+ navigation-mode: grid
+ slide-number: true
+ preview-links: auto
+---
+
+# Flere bud
+
+* Studietrivsel
+* Tidsmiljøer
+* ...
+
+## Forankringer
+
+Opsummering af det undersøgte problem.
+
+* **Redskab (TSA)**: En teknologis indre og ydre funktionalitet
+* **Samspil (M&T)**: Samspil mellem mennesker og teknologi
+* **Skabelse (D&K)**: Skabelse af og med teknologier
+* (**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med)
+
+# Studietrivsel
+
+## Studietrivsel - forankringer
+
+Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke
+genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data?
+
+* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab
+* **Samspil (M&T)**: Trivselsforståelser med og uden modeller
+* **Skabelse (D&K)**: Modeller af studietrivsel
+* (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser)
+
+## Studietrivsel - problemfelt
+
+...
+
+## Studietrivsel - problem
+
+Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden,
+ud fra andre gruppers viden?
+
+ 1. **Hvordan ...**
+ 2. **Hvor ...**
+ 3. **Hvordan ...?**
+
+::: {.notes}
+ 1. ...
+ 2. ...
+ 3. ...
+:::
+
+# Tidsmiljøer
+
+## Tidsmiljøer - forankringer
+
+Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke
+formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer?
+
+* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab
+* **Samspil (M&T)**: Tidsmiljøformidling med og uden model
+* **Skabelse (D&K)**: Model af tidsmiljøer
+* (**Data**: Begreber i teori for tidsmiljø)
+
+## Tidsmiljøer - problemfelt
+
+...
+
+## Tidsmiljøer - problem
+
+ 1. **Hvordan ...**
+ 2. **Hvor ...**
+ 3. **Hvordan ...?**
+
+::: {.notes}
+ 1. ...
+ 2. ...
+ 3. ...
+:::
+
+# APA i Moodle
+
+## APA i Moodle - forankringer
+
+Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider,
+og hvordan kan det påvirke de studerendes læring?
+
+* **Redskab (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS)
+* **Samspil (M&T)**: Formidling og/eller læringsgreb
+* **Skabelse (D&K)**: Model for APA kildenotation
+* (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider)
+
+## APA i Moodle - problemfelt
+
+På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024]
+stillede en studerende det forslag,
+at VIP'ere skal følge APA-standarden for litteraturlister på Moodle.
+Motivet for forslaget var en påstånd om,
+at formidlingen på Moodle generelt er rodet.
+
+Rådets respons nævner ikke APA,
+og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi.
+
+[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8
+ "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024"
+
+## APA i Moodle - problem
+
+ 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?**
+ 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?**
+ 3. **Hvordan kan notation af litteraturlister påvirke læring?**
+
+::: {.notes}
+ 1. vha. model for APA's komponenter
+ 2. under middel
+ 3. Orden kan fremhæve *indhold*
+ Orden kan associere facitliste
+ Rod kan invitere til nysgerrighed
+ Rod kan distrahere
+:::
+
+## APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller}
+
+> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide
+> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster.
+>
+> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger,
+> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod,
+> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links,
+> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer
+> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!).
+>
+> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?),
+> at forelæsere følger APA styleguide
+> i opsætning af litteraturlister i Moodle.
+> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet
+> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links.
+> [kilde: [HumTekBach_2024]]
+
+## APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller}
+
+> Det kan være en fordel for de studerende,
+> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser.
+> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus --
+> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt.
+> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det.
+>
+> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket,
+> så er det meningen,
+> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie,
+> så der kan kritikken ikke imødekommes.
+> [kilde: [FIXME]]