diff options
author | wizdel-super <mic-andersen@live.dk> | 2024-10-30 14:38:12 +0100 |
---|---|---|
committer | wizdel-super <mic-andersen@live.dk> | 2024-10-30 14:38:12 +0100 |
commit | 57a1d228383f89b50c3aaa51d06835e1e9e06131 (patch) | |
tree | 0ce472322b555e2571f6aab698b431ca0d568983 /data/problemer.qmd | |
parent | 325bb0387df348a75ec97dd7ae60b72fe817d03a (diff) | |
parent | 2b9e9adbcb7c8e53d1c4abce914cf9ff28a1a7d3 (diff) |
Merge branch 'main' of rad://z3aazGQX558YLccJ4qW2hYD1umiUy
Diffstat (limited to 'data/problemer.qmd')
-rw-r--r-- | data/problemer.qmd | 178 |
1 files changed, 178 insertions, 0 deletions
diff --git a/data/problemer.qmd b/data/problemer.qmd new file mode 100644 index 0000000..35ffb0d --- /dev/null +++ b/data/problemer.qmd @@ -0,0 +1,178 @@ +--- +title: problemformuleringer +subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? +author: +- name: Jonas Smedegaard + orcid: 0009-0009-1037-0180 + url: https://dr.jones.dk/info + email: dr@jones.dk + affiliation: + - ref: bp3data + - ref: imt +affiliations: +- id: bp3data + name: Projektgruppe V2427355068 +- id: imt + name: Roskilde Universitet + department: Institut for Mennesker og Teknologi + city: Roskilde + postal-code: 4000 + country: Denmark + url: https://ruc.dk/institut-mennesker-og-teknologi + isni: 0000 0001 0672 1325 + ror: 014axpa37 +date: 2024-10-14 +format: + revealjs: + slide-level: 2 + navigation-mode: grid + slide-number: true + preview-links: auto +--- + +# Flere bud + +* Studietrivsel +* Tidsmiljøer +* ... + +## Forankringer + +Opsummering af det undersøgte problem. + +* **Redskab (TSA)**: En teknologis indre og ydre funktionalitet +* **Samspil (M&T)**: Samspil mellem mennesker og teknologi +* **Skabelse (D&K)**: Skabelse af og med teknologier +* (**Data**: Tema vi selv gerne vil arbejde med) + +# Studietrivsel + +## Studietrivsel - forankringer + +Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke +genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data? + +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Trivselsforståelser med og uden modeller +* **Skabelse (D&K)**: Modeller af studietrivsel +* (**Data**: Begreber i postulerede trivselsforståelser) + +## Studietrivsel - problemfelt + +... + +## Studietrivsel - problem + +Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, +ud fra andre gruppers viden? + + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: + +# Tidsmiljøer + +## Tidsmiljøer - forankringer + +Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke +formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer? + +* **Redskab (TSA)**: Datamodel som videnskabeligt redskab +* **Samspil (M&T)**: Tidsmiljøformidling med og uden model +* **Skabelse (D&K)**: Model af tidsmiljøer +* (**Data**: Begreber i teori for tidsmiljø) + +## Tidsmiljøer - problemfelt + +... + +## Tidsmiljøer - problem + + 1. **Hvordan ...** + 2. **Hvor ...** + 3. **Hvordan ...?** + +::: {.notes} + 1. ... + 2. ... + 3. ... +::: + +# APA i Moodle + +## APA i Moodle - forankringer + +Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider, +og hvordan kan det påvirke de studerendes læring? + +* **Redskab (TSA)**: Et læringsadministrationssystem (LMS) +* **Samspil (M&T)**: Formidling og/eller læringsgreb +* **Skabelse (D&K)**: Model for APA kildenotation +* (**Data**: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider) + +## APA i Moodle - problemfelt + +På [et studierådsmøde i foråret][HumTekBach_2024] +stillede en studerende det forslag, +at VIP'ere skal følge APA-standarden for litteraturlister på Moodle. +Motivet for forslaget var en påstånd om, +at formidlingen på Moodle generelt er rodet. + +Rådets respons nævner ikke APA, +og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi. + +[HumTekBach_2024]: https://dagsordener.ruc.dk/vis?b3034ac9-ae41-4a18-a766-c362638b91b8 + "Dagsorden til HumTek studierådsmøde d. 28. maj 2024" + +## APA i Moodle - problem + + 1. **Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?** + 2. **Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?** + 3. **Hvordan kan notation af litteraturlister påvirke læring?** + +::: {.notes} + 1. vha. model for APA's komponenter + 2. under middel + 3. Orden kan fremhæve *indhold* + Orden kan associere facitliste + Rod kan invitere til nysgerrighed + Rod kan distrahere +::: + +## APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller} + +> Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster. +> +> Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, +> får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, +> med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, +> og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer +> (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!). +> +> Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), +> at forelæsere følger APA styleguide +> i opsætning af litteraturlister i Moodle. +> Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet +> med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links. +> [kilde: [HumTekBach_2024]] + +## APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller} + +> Det kan være en fordel for de studerende, +> hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. +> Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- +> der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. +> Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det. +> +> I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, +> så er det meningen, +> at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, +> så der kan kritikken ikke imødekommes. +> [kilde: [FIXME]] |